08.10.2014

Rejsepenge skal tilbagebetales

Det er ulovligt at lade handicappede betale for at få pædagoger med på ferie. De kommuner, som har opkrævet i strid med loven, skal betale tilbage. Også selvom der ikke ligger en klage. Det skriver Jyllands-Posten og BT

Statsforvaltningen har i en konkret sag mod Favrskov Kommune afgjort, at en udviklingshæmmet kvinde skal have 12.655 kroner tilbage, som hun betalte en pædagog fra det botilbud, som hun bor i, for at tage med på ferie til Mallorca, skriver BT.

Jylland-Posten skriver, at afgørelsen er principiel, og dermed skal alle kommuner gå tilbage i arkiverne og finde alle tilsvarende sager og give pengene tilbage.

Striden står om de rejser og udflugter, hvor botilbuddet har lagt omkostningerne til pædagogernes tur over på beboerne og typisk ladet det indgå som en del af den samlede rejse for den handicappede.

I foråret konstaterede både Socialministeriet og kommunernes forening, KL, med én stemme, at det er ulovligt. Medarbejdernes medvirken – og f.eks. også deres billet – til udflugter, festivaler og rejser for beboerne er en del af det samlede tilbud, og det skal der ikke betales særskilt for, lød den klare besked. I stedet for at opkræve penge til pædagogens ferierejse fra beboerne, der skal på tur, skal pengene i stedet lægges på den generelle takst for at bo i botilbuddet
På sin Facebook-profil skriver Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen: ”Selvfølgelig skal handicappede ikke selv betale for at have hjælp med på ferie. Er de visiteret til at have brug for hjælp i det daglige så har de det selvfølgelig også på en ferie – og hvorfor skulle man betale for det på en ferie når man ikke skal i det daglige og hvorfor skal handicappede ikke også have muligheden for at komme på ferie. I Danmark er kompensationsprincippet en af de bærende elementer i dansk handicappolitik – men det er også et princip der er hårdt under pres i disse tider. Grænserne for hvor der skal kompenseres afprøves gang på gang af kommunerne. Kompensation for en funktionsnedsættelse skal sikre lige muligheder for aktiv og fuld deltagelse i samfundslivet for personer med handicap. Har man ikke som handicappet ret til ferie – selvfølgelig har man det.”
(Kilde: Jyllands-Posten, BT og Dansk Epilepsiforening)