06.10.2014

Colorados cannabis-erfaringer

Folketingets retsudvalg er netop kommet hjem fra en studietur til Portugal og Colorado. På turen har de set på modeller for afkriminalisering af besiddelse af stoffer og legalisering af cannabis, herunder effekten på det ulovlige marked og på afledet kriminalitet.
I Colorado besøgte de bl.a. Denver General Hospital og talte med MD epileptolog Ed Maa.
Vi har spurgt formanden for Retsudvalget, Karina Lorentzen (SF), om udbyttet af mødet med den amerikanske overlæge.
"Retsudvalget talte med Ed Maa om bl.a. virkningen af medicinsk canabis på epilepsi. Der findes desværre ingen reel forskning, da den juridiske konstellation omkring hash er, at det er ulovligt i USA (på føderalt niveau), men altså tilladt i delstaten Colorado. Da hospitalet han er ansat ved får føderale midler, er man bange for konsekvenserne, hvis man beskæftiger sig med forsøg, hvor man er direkte involveret. Man vil forsøge at lave nogle studier på afstand, men det er naturligvis forbundet med besværligheder, når man ikke selv kan dosere hashen og føre kontrol og tilsyn med forsøget," svarer Karina Lorentzen i en mail og fortsætter.
"Ed Maa nævnte en undersøgelse af nogle børnecases med epilepsi, hvor man kunne konstatere en gavnlig virkning på epilepsi i form af færre anfald eller totalt bortfald af anfald. Som jeg forstod ham, var han sikker på en virkning på epilepsi, men den var altså ikke forskningsmæssigt undersøgt, og han fortalte også, at der fandtes nogle, som den medicinske cannabis slet ikke havde virkning på. Særligt beskrev han to alvorlige tilfælde af epilepsi, hvor der var helt bortfald i den ene sag og en markant reduktion i den anden og hvor der havde været en stor forøgelse af livskvalitet for børnene."
Hvad er din holdning til forsøg med medicinsk cannabis til behandling af epilepsi, og blev den påvirket af besøget i Denver?
"SF støtter og arbejder i forvejen for et forsøg med medicinsk cannabis, så i den retning bestyrkedes vi blot i, at det må vi gøre og så følger forskningen forhåbentligt med," skriver Karina Lorentzen.
I Danmark arbejder Filadelfia på at blive en del af et engelsk projekt. På Filadelfia hjemmesiden skriver direktør Helle Hjalgrim om status på afprøvning af Epidiolex til behandling af epilepsi:
”GW phamaceuticals har indsendt en ansøgning til den Videnskabsetiske komite i England om tilladelse til afprøvning af Epidiolex. Ansøgningen er endnu ikke behandlet og der er ikke iværksat egentlige afprøvninger på nuværende tidspunkt.
Under forudsætning af at projektet godkendes forventes det at blive påbegyndt i England løbet af foråret 2015. Filadelfia er ikke på nuværende tidspunkt inkluderet i denne første del af projektet, men vi arbejder på at blive det.”
Dansk Epilepsiforening har flere gange argumenteret for, at der skulle laves kliniske og kontrollede forsøg i Danmark med medicinsk cannabis uden hallucinerende bivirkninger:
"Hver tredje person med epilepsi kan ikke gøres anfaldsfri med de nuværende medicinske præparater, så man bliver nødt til hele tiden at søge nye måder at gøre flere anfaldsfri på og fri for bivirkninger. Det ved jeg ikke om medicinsk cannabis kan, men ligesom den amerikanske overlæge peger på, så er der flere ting, der tyder på det. Så det er et kontrolleret forsøg værd," siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening og filadelfia.dk)