20.01.2011

S og SF vil fjerne beskæring af kompensationsordning

Umiddelbart før Folketinget gik på ferie vedtog et snævert at indføre et loft over ydelsen man kan modtage i kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, når man på grund af barnets handicap er nødsaget til at gå hjemme og passe det i stedet for at gå på arbejde.

Dansk Epilepsiforening har kæmpet mod loven vedtagelse siden forslaget så dagens lys – men desværre blev der ikke lyttet til de mange gode argumenter.

Fremover vil alle nye ansøgere til ydelsen maksimalt kunne modtage 19.613 kr. om måneden. Dette beløb reduceres i forhold til den andel, de visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid.

I forbindelse med lovens vedtagelse har Dansk Epilepsiforening modtaget et debatindlæg fra Anne Baastrup, SF og René Skau Björnsson, S, som indeholder et konkret løfte om at rulle besparelsen tilbage ved et evt. regeringsskifte:

”Ikke nok med at forslaget er direkte usympatisk, det kan samtidig vise sig at blive en lang dyrere løsning for det offentlige på sigt. Har forældrene ikke råd til at passe deres handicappede barn, er alternativet en døgninstitution til en helt anden og meget dyrere pris. På den måde skubber regeringen og Dansk Folkeparti blot ansvaret og en ekstra regning over til kommunerne. Forslaget virker derfor ærlig talt tåbeligt og vil blive rullet tilbage af en ny S-SF regering,” skriver de to oppositionspolitikere i indlægget, man kan læse i sin helhed herDansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, vil holde begge partier op på deres løfte, hvis situation skulle opstå efter et folketingsvalg. Hun tilføjer: ”Hvis S og SF er parate til at genindføre ordentlige vilkår for forældre, der selv passer deres handicappede barn, så er alt håb ikke ude, og debatten er ikke slut. Og for at der ikke skal gå partipolitik i dette vigtige emne, vil jeg gerne understrege at vi naturligvis også gerne bringer indlæg fra forligspartierne, hvor de forsvarer denne markante nedskæring i støtten til familier med svært handicappede børn og unge.”

Dansk Epilepsiforening efterlyser tilbagemeldinger fra familier, der oplever konsekvensen af de nye regler. Kontakt i givet fald socialrådgiver, Per Olesen på per@epilepsiforeningen.dk eller tlf.nr. 66119091.

(Kilde: Dansk Epilepsiforening og debatindlægget fra Anne Baastrup, SF og René Skau Björnsson, S)