17.03.2017

Se film med den nye EEG-hætte

Rigshospitalet har lavet en to minutters film, der viser de muligheder der åbner sig med den ny EEG-hætte og bedre kameraudstyr

Hospitalerne får hele tiden bedre og bedre tekniske muligheder for at tage billeder og lave målinger af hjernen. Den ny teknologi  skal bruges når man  undersøger mulighederne  for om en person kan opereres for sin epilepsi, og dengør det nemmere for kirurgerne af finde og fjerne det område i hjernen, der fremkalder anfaldene.

Rigshospitalet har lavet en lille 2 minutters film, der viser, hvad den ny EEG-hætte og avanceret kameraudstyr betyder for undersøgelserne af potentielle kirurgipatienter.

256 elektroder, 11 kameraer og 3D

På filmen fortæller Mette Thrane Foged, ph.d.-studerende i Epilepsiklinikken og Neurobiologisk Forskningsenhed, om den nyudviklede og forfinede EEG-hætte, som man har på både Rigshospitalet og Filadelfia.

Tidligere har man kunnet lave EEG-målinger af hjernens aktivitet med 19-25 elektroder fastgjort på hovedbunden. Med EEG-hætten laver man HD-målinger med 256 elektroder. Det giver mulighed for at lokalisere epileptisk aktivitet, som man ikke tidligere har kunnet se.

Man har også fået udstyr, der kan tage billeder med 11 kameraer og fra mange vinkler på en gang. Det giver mulighed for at lave et 3D-billede af EEG-målingen. Og lægger man EEG-målingerne, 3D-billederne og resultater fra MR-skanninger (skanning af hjernen, hvor man i stedet for røntgen bruger et kraftigt magnetfelt og radiobølger), sammen, så kan man i dag se, hvad der foregår dybt inde i hjernen og ikke blot på overfladen.

Se filmen her

Læs mere om epilepsioperationer her

Rigshospitalet