20.10.2016

Se præsentationen af PRO-data

Det nye sort inden for sundhedssektoren hedder PRO-data. ”PRO” står for patientrapporterede outcome-data. Det vil sige, at det er data – eller oplysninger – om patienternes funktionsniveau og livskvalitet, som patienterne selv indrapporterer. Du kan læse mere om det her.
På forslaget til finansloven er der afsat 20 millioner kr. i 2017 og 18 millioner kr. årligt i 2018-2019 til arbejdet med at udbrede anvendelsen af patientrapporterede oplysninger (PRO data). For ambulant behandling  af epilepsi betyder det konkret, at  alle hospitaler som  behandler voksne med epilepsi skal  være i gang med at bruge de patientrapporterede oplysninger i starten af 2019.
I september blev projektet med PRO-data præsenteret af ViBIS og TrygFonden ved en høring på Christiansborg. Præsentationen indeholdt 12 anbefalinger og 70 siders videnstung rapport, som fik ros af de 150 tilstedeværende ledere fra sundhedsvæsenet.
Hele præsentationen blev filmet og kan ses her. Du kan bl.a. opleve sundhedsminister Sofie Løhde bruge epilepsi som et eksempel  på et område, hvor PRO-data kan være med til at forbedre behandlingen. Ved høringen præsenterede ekspertgruppen fra Program PRO vidensgrundlaget bag rapporten og uddybede de 12 konkrete anbefalinger, som projektet har formuleret. Undervejs i præsentationen var der diskussionsøvelser med deltagerne, og der var mulighed for at komme med input til, hvordan PRO-data kan blive en del af praksis i sundhedsvæsenet.
Rapporten med anbefalingerne kan du finde her (Kilde: ViBIS og Danske Patienter)