14.08.2015

Simone skal til Legoland

11-årige Simone, der er svært plaget af epilepsi, fik et stort ønske opfyldet, da hun og forældrene sad og spiste på Jensens Bøfhus, og der pludselig stod et par repræsentanter fa Make a Wish Ønskefonden. Fonden gav pigen en gratis tur med tre overnatninger i Legoland.
"Jeg vidste kun, at vi skulle ind til byen, og det var en overraskelse, da mine forælde sagde, at vi skulle på restaurant; men en endnu større, da Ønskefonden pludselig dukkede op," fortalte hun bag efter til Fredericia Dagblad.
Simone har haft epilepsi, siden hun var fire år. For ca. fire år siden begyndte hun at få anfald om natten, og siden da har der ikke været en eneste anfaldsfri nat.
Vi har korresponderet med hendes far, Kjeld Moslund, der fortæller, at hun og forældrene lige nu går, spændte og nervøse, og venter på, at hun måske skal gennem en epilepsioperation. Hun har været gennem et langt udredningsforløb og var i juni indlagt og fik lavet intrakraniel  EEG.
"Hun fik boret 11 elektroder ind i hjernen under en operation på Rigshospitalet. Det har taget hårdt på hende. Så lige nu har hun ikke lyst til at blive opereret. Så vi bruger vores talegaver," fortæller hendes far os med en smiley.
Prognosen for Simones operation er blevet dårlige hen ad vejen: "I starten fik vi at vide, at Simone ville blive 100 procent rask. Men nu er lægerne mere skeptiske, så vi syntes, det er hårdt som familie psykisk at gå i gennem," fortæller faren: "Så vi har jo også vores stund indimellem hvor vi mister lysten. Vi håber på det bedste, og håber der kommer et godt svar fra den sidste undersøgelse i juni."
"Simones største håb er at blive rask, og håber at epilepsien forsvinder. Hun har store begrænsninger i skole og fritid. I skole møder hun pt. 9.45 hver dag. Det med hun møder senere hver dag er et nyt forsøg i år da hun de sidste 3 år har haft 50 procent fravær hvert år på grund af træthed og anfald om morgenen."
Ønskefondens gave er en lille solskinsstribe i forløbet, og hele familien glæder sig turen – og Simone nyder den opmærksomhed hun har fået efter, at nyheden om ønskegaven kom frem: "Vi skal rigtig hygge os. Simone er helt vild. Hun syntes det er lidt sjov og være Stjerne for en stund i Fredericia. Hun bliver jo genkendt, og på skolen siger alle tillykke," fortæller faren. Vi har for nylig bragt en nyhed om en undersøgelse, der peger på de positive resultater der kan være ved operation af visse børn med epilepsi Du kan læse mere om epilepsi kirurgi her Du kan læse mere Make a Wish Ønskefonden her (Kilde: Fredericia Dagblad og Dansk Epilepsiforening)