18.04.2023

Skibby besøger Epilepsiforeningen og er åben om sin epilepsi i tv-serie

I TV2-serien “Skibby på frierfødder” taler cykellegenden om sin epilepsi. Og i seneste afsnit besøgte han Epilepsiforeningen i Nordjylland

I serien ``Skibby på frierfødder” følger vi Jesper Skibby i jagten på at gøre sin kæreste Mette til sin hustru. Foto: TV2 Play

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

På TV2 og TV2 Play er man nået til afsnit fire i serien “Skibby på frierfødder”, hvor man følger Jesper Skibby i jagten på at gøre sin kæreste Mette til sin hustru.

En af det ting, der går igen i serien er Mettes forsøg på at få Jesper til at tage en lur: ”Du skal spise, Jesper”. ”Husk at drikke vand.” ”Tag lige en lur,” lyder det gang på gang.

Det kan lyde lidt som om, hun hundser med dansk cykelsports friske fyr, men der er en god grund til det, lærer vi. For Jesper Skibby har epilepsi efter en massespurt i løbet Tirreno Adriatico i 1992, og Mette vil bare sikre sig, at han ikke bliver træt og får anfald igen.

Jesper Skibby

Selvom Skibby virker lidt modvillig, så er han glad for kærestens omsorg, har han fortalt TV2: ”Uden hende ville det se skidt ud for mig.”

Og cykellegenden ved da også, at epilepsi også rammer ens nærmeste: ”Det lægger jo et mentalt pres på ens familie, når man har epilepsi. De skal hele tiden være opmærksomme og klar, hvis man får et anfald.”

I TV2 serien er hans epilepsi en af de ting, som den nu 59-årige kendis fortæller åbenhjertigt om. Og i afsnit 4 er han også på besøg hos Epilepsiforeningens lokalkreds i Nordjylland.

Uden cykelhjelm

Tilbage i 1993 i den italienske klassiker var den danske rytter kun 2 sekunder efter den førende rytter og ville indhente det i spurten. Men kort før målstregen gik det galt. Og han styrtede så hårdt, at han røg op i luften og slog hovedet to gange ned i asfalten, fik dobbelt kraniebrud og en indre blødning i hjernen, der dannede arvæv og udviklede en epilepsi.

Når skaden var så voldsom, skyldes det nok bl.a., at han – som mange andre den gang – cyklede uden cykelhjelm. Efter styrtet spurgte cykelreporteren Jørgen Leth ham, om han nu skulle til at køre med hjelm. Det afviste Skibby med en af sine vanlige kække replikker: ”Det er jo ikke Sverige.”

Efter styrtet holdt han pause i nogle måneder, men vendte tilbage i Tour de France samme år, hvor han vandt en etape ved at køre væk fra feltet en kilometer før mål.

Den slags anekdoter er en af de historier om ”rigtige mænd”, som cykelsporten er fyldt af. Så da Epilepsiforeningen for et par år siden interviewede Skibby om hans epilepsi, spurgte vi ham, om han nu følte sig som mindre mand?

”Det synes jeg ikke. Jeg synes også, at det er vigtigt at gøre opmærksom på, at det gør det ikke. Fordi man har epilepsi, er man jo ikke mindre mand eller mindre kvinde. Tværtimod. De lever med det og kæmper hver dag. Det må man have respekt for”, svarede han.

“Skibby på frierfødder” kan følges på TV2 Charlie eller streames på TV2 Play (kræver abonnement). Hvis du vil læse Epilepsiforeningens interview med Jesper Skibby, kan du hente ”Epilepsi nr. 2, 2019

Epilepsiforeningen og TV2