24.11.2015

Sort finanslov

Finansloven som blev vedtaget med blå stemmer "er mere sort end blå," skriver Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, i et debatindlæg i Avisen.dk under overskriften; "Blå finanslov med strejf af sort." Lone Nørager Kristensen mener, at det er et stort problem, at regeringen indfører et kontanthjælpsloft og en 225-timers regel, som betyder, at borgeren vil få reduceret sin ydelse med 1000 kr., hvis ikke vedkommende arbejder 225 timer om året:
"Jeg ved godt, at politikerne siger, at det ikke gælder, hvis man er syg. Men hey hvis man er syg, burde man så være på kontanthjælp? Det her kommer til at ramme en bred gruppe," skriver hun og henviser til en medlemsundersøgelse lavet af Dansk Epilepsiforening: "Vi har lavet en medlemsundersøgelse, som viser, at knapt 9 % af vores medlemmer mellem 18-65 år lever af kontanthjælp. Det er langt flere end resten af befolkningen."
Finansloven indeholder også penge til sundhed og ældre. Det har Epilepsiforeningens formand intet imod: "Vi synes bare ikke, at festen skal betales af andre, som også har behov for hjælp," skriver hun og minder om, at en god del af udgifterne i finansloven er finansieret af det såkaldte omprioriteringsbidrag, som går ud på, at staten grønthøster 1 % af de kommunale budgetter.
(Kilde: Avisen.dk)