11.02.2016

Søvnapnø og epilepsi

Søvnapnø kan være associeret med epilepsi og udløse anfald, der forværrer sygdommen, skriver det seneste nummer af “Epilepsi Nyhedsbrevet”.
Nyhedsbrevet referer en undersøgelse fra Tyrkiet og en sag fra Cleveland, USA, hvor en mandlig epilepsi-patient gennem det sidste årti har fået forbedret sit liv markant med en CPAP-maske mod søvnapnø.
I juli sidste år viste en undersøgelse fra det tyrkiske Hacettepe Universitet, at for eksempel tindingelapsepilepsi kan øge risikoen for søvnapnø, skriver Epilepsi Nyhedsbrevet.
I den undersøgelse blev 189 patienter, 101 med tindingelapsepilepsi og 88 med andet end tindingelapsepilepsi, overvåget med EEG og video. De udfyldte desuden spørgeskemaer om søvnkvalitet, søvnighed i dagtimerne og symptomer på obstruktiv søvnapnø.
Besvarelserne viste, at der ingen forskel var på almindelig søvnkvalitet og søvnighed i dagtimerne, men symptomer på søvnapnø viste sig at være væsentligt højere i gruppen med tindingelapsepilepsi.
Ifølge Epilepsi Nyhedsbrevet mener forskerne derfor, at det kan have stor værdi i at teste patienter med især tindingelapsepilepsi for søvnapnø ved hjælp af et spørgeskema.
En sag med en mand, der blev behandlet på Cleveland Clinic Epilepsi Center tyder på det samme.
I 2002 blev manden som 25-årig henvist til Cleveland Clinic Epilepsi Center. Den gang havde han anfald næsten dagligt, kramper hver uge og kunne derfor hverken arbejde eller køre bil.
“Epilepsi Nyhedsbrevet” fortæller, at han ikke responderede på epilepsi-medicin, og kirurgi blev opgivet, da man ikke kunne lokalisere hvorfra i hjernen hans anfald stammede. Også en vagus nerve stimulator (VNS) viste sig ineffektiv.
Selv om han ikke udviste de sædvanlige tegn på søvnapnø, som er kendt for at forværre epileptiske anfald, valgte klinikerne alligevel at teste ham i et sidste forsøg på at hjælpe manden.
Klinikken observerede, at han havde 17 episoder af vejrtrækningsophør pr. times søvn svarende til moderat søvnapnø. 30 episoder pr. times søvn er klassificeret som alvorlig søvnapnø. Desuden faldt mandens iltmætning til 67 procent i løbet af undersøgelsen mod det normale over 95%.
Med en såkaldt CPAP-maske blev han behandlet med et tryk på 10 cm H2O, der sikrede, at han ikke havde mere end højst 5 episoder af søvnapnø i timen, og at hans iltmætnings niveau ville holde sig over 90 procent. Samtidig med at han fortsatte den antiepileptiske medicinske behandling.
Efter han begyndte på CPAP-behandling fik han gradvist færre og færre anfald, og allerede efter to måneders behandling var de helt stoppet.
Først efter otte år – fortsat uden anfald –  oplevede han problemer i form af søvnforstyrrelse og tilbagevendende søvnighed i dagtimerne, men ved at forøge trykket fra CPAP-maskinen sov han bedre igen.
Han arbejder nu som tekniker i bilindustrien og kører selv i bil på arbejde.
Sagen stammer fra Cleveland Clinic’s Consult QD Blog og er offentliggjort i det videnskabelige nyhedsbrev, Medscape (Kilde: Epilepsi Nyhedsbrevet)