12.02.2016

SFO støtter Epilepsiforeningen

Torsdag før vinterferien har SFO’en i Viby i Århus deres årlige ”støt en sag” dag. Hvert år vælger skolen at støtte en forening, der har en relation til en eller flere af skolens elever, og i år gik pengene til Dansk Epilepsiforening Kreds Østjylland , fordi en af eleverne i 0.-klasse har epilepsi.
Pengene er samlet ind i efteråret 2015, hvor der i forbindelse med et arrangement blev solgt mad og kager til børn og forældre i SFO’en. De mange hotdogs, pizzasnegle og andre gode sager har indbragt 21.000 kroner, som i går (torsdag den 11. februar), blev overrakt til Epilepsiforeningens lokale kreds.
I forbindelse med indsamlingen har børnene også lært noget om epilepsi. SFO’en har haft bestilt materialer fra Epilepsiforeningen, og børnene har bl.a. fået læst billedbogen ”Thomas og Buller” højt og talt om, hvad de skal gøre, hvis deres skolekammerat får et anfald.
Tidligere år har Interskolens 435 elever samlet penge ind til Hospitalsklovnene og til cancerafdelingen på Århus Universitetshospital.
”Børnene bliver bevidste om, at ikke alle er lige heldige. Nogle har epilepsi eller kræft inde på livet, men på samme tid er de børn ligesom andre”, fortæller SFO-pædagog Mona Krogh om tanken bag den årlig indsamling.
I løbet af indsamlingen er børnene blevet både klogere på epilepsi og videbegærlige efter at høre mere. Det oplevede Dansk Epilepsiforening Kreds Østjyllands formand, Lars Hvid, og Lene Ward, der også sidder i kredsbestyrelsen, da de skulle have overrakt pengene.
Pengene blev overrakt i form af en stor papcheck af den lille dreng med epilepsi. Bag efter stillede SFO-børnene spørgsmål.
”Lars fortalte lidt om, hvad det vil sige at have epilepsi, og jeg besvarede spørgsmål fra den spørgelystnes børneflok. En rigtig god oplevelse. Jeg tror de ved lidt mere nu, end da de tog hjemmefra i morges”, skrev en glad Lene Ward, der selv har haft epilepsi i en del år, på sin Facebook, da hun kom hjem.
Kredsformanden Lars Hvid er både glad for, at skolen havde tænkt på Epilepsiforeningen, og imponeret over børnenes interesse: ”Der var ikke nogen, der dukkede sig, sådan som man nogen gange kan opleve. Børne var virkelig fremme i skoene på en god måde.  Der var masser af fine og fornuftige spørgsmål.”
De 21.000 kroner vil Epilepsiforeningens østjyske kreds forsøge at bruge så fornuftigt så muligt, så familier til børn med epilepsi får glæde af dem, fortæller kredsformand Lars Hvid. Det kan for eksempel være til oplysningsarbejde og en familieudflugt til Djurs Sommerland eller et lignende sted.
(Kilde: TV2 Østjylland og Dansk Epilepsiforening)