14.02.2016

Humor og medicin

Når Dansk Epilepsiforening Kreds Sydjylland åbner dørene for et offentligt arrangement med forfatter, kulturjournalist og højskolemand Erik Lindsø om ”Humor og epilepsi”, så venter der tilhørerne en munter og livsbekræftende aften, hvor lattermusklerne bliver rørt, og hjernecellerne bliver kildret:
”Det handler om at ændre mismod til livsmod, og jeg gør det ved at tage fra de muntre og give til de skuffede,” siger Erik Lindsø.
I sine foredrag bruger den tidligere højskoleforstander netop humoren til at give en kærlig opsang til dem, som han kalder de langtidsskuffede, bekymringsparate levebrødspessimister: ”Jeg har hørt en af dem sige: ’Hvad hjælper det at være en hestehoved foran, hvis det går ned ad bakke?’ – Det er sådan et livssyn, vi må vaccinere imod.”
Erik Lindsøs medicin virker. Det kan man læse ud af anmeldelserne af hans foredrag. Da han havde besøgt Skalstrup Sogneforening, kunne man læse dette skudsmål: “Vi forstår godt, han er en af Danmarks mest efterspurgte foredragsholdere. Det var en rejsende i godt humør, der kom til Skalstrup Forsamlingshus. Erik Lindsø er en ordenes troubadour. Vi grinede så tårerne trillede og følte bagefter, vi havde været i alvorligt selskab.”

Oplev Erik Lindsø hos Epilepsiforeningen den 22. februar kl. 19.00
Sted: Fritidshuset Kirkegade 51 6700 Esbjerg.
Foredraget er åbent for alle.
Pris: Gratis for foreningens medlemmer, 25 kr. for ikke-medlemmer.

“Humor er det bedste værn mod stress. Med humor når vi det samme, men for nedsat tempo – vi bliver langsomme i vendingen, men hurtige i replikken,” siger Erik Lindsø.
“Vi kan være i dårligt humør eller ikke i humør til noget, men med humor kommer vi i godt humør. Med humor kan vi vende mismod til livsmod. Med humor kan vi afvæbne den, der er urimelige og redde situationen.”
Erik Lindsøs arbejdsfelt er højskolen og journalistikken. Han har været forstander på Rønshoved Højskole og redaktør af Højskolebladet og Grænseforeningens kulturmagasin Grænsen. I flere omgange har han været tilknyttet Danmarks Radio. I dag ernærer han sig som foredragsholder og forfatter. Senest har han udgivet bøgerne ”Der er nu noget ved livet, man ikke finder andre steder” og ”Livet er i det mindste en historie værd.”
(Kilde: Dansk Epilepsiforening og Erik Lindsø)