16.12.2011

Stort udbytte af jobinitiativer

Som et led i kampagnen ”Søg job – Evner i fokus” gennemfører Danske Handicaporganisationer (DH) en række inspirationsmøder for mennesker med handicap eller en funktionsnedsættelse, og som har lyst til at komme i job, eller måske trænger til inspiration til at søge nyt job.

Fra den 9. januar kommer kampagnen til Region Syddanmark, Hovedstadsområdet og Sjælland. Der er allerede nu åbent for tilmeldinger til inspirationsmøderne i Region Syddanmark.Se mere om informationsmøderne her.

Deltagerne i den første række møder syntes, at de har fik noget med hjem: ”Kurset har givet mig det spark til at åbne øjnene ud mod nye retninger, som jeg ikke havde tænkt på før,” siger Brian Olesen, som er født blind og lever på førtidspension.

"Det er et godt kursus i forhold til, at man som førtidspensionist tror, man ikke er noget værd, og tror man ikke kan bruges til noget. Det at se at det kan man faktisk, hvis man sætter sig ind i de her ting og prøver at komme fri af den der pensionisttilværelse, man har, og så prøve at handle i stedet for bare at sidde og være trist over det," fortæller Brian Olesen.

Som et led i kampagnen afholder Dansk Epilepsiforening den 4-5. februar 2012 et jobkursus, der henvender sig til personer med epilepsi i alderen 18-60 som enten er i job, er ledige, har interesse for et job- eller karriereskift, får ledighedsydelse eller er førtidspensionister. Weekendkurset koster 300 kr. inkl. forplejning og overnatning.Se kursusprogram og læs om tilmelding

”I disse år er adgangen til arbejdsmarkedet ekstra vanskelig for en del. Har man et handicap, kan det være en ekstra god idé at være orienteret om de muligheder som faktisk findes, hvis man skulle stå i en vanskelig situation. For der findes faktisk en lang række gode muligheder, hvis man bare ved, hvor man skal søge. Og det vil vores kursister få med hjem sammen med noget solid viden om epilepsi.” udtaler faglig konsulent og kursusleder Lotte Hillebrandt fra Dansk Epilepsiforening