24.08.2010

SU-handicaptillæg

Det er ofte nedslående og råt at høre nyheder i radioen. Nedskæringer og besparelser i det offentlige raser ud i æteren, hvor alt og alle får en ordentlig omgang med sparekniven. Sparekniven skærer og efterlader store blødende sår, som har svært ved at hele igen.
Men en dag i august kom der muntre toner ud. Ikke muntre toner af musik, men en optimistisk klang om, at flere studerende med handicap får bevilget det såkaldte handicaptillæg af SU-styrelsen.
SU-styrelsen har modtaget 6153 ansøgninger om tillægget på fem år. Lige godt halvdelen har fået bevilget handicaptilægget, mens 42 procent har fået afslag.  Susanne Anthony, kontorchef i SU-styrelsen siger til DR Nyheder, at der er flere forklaringer på den markante stigning. Den ene er, at et stigende antal studerende med handicap har modet til at gennemføre en uddannelse. Den anden er større kendskab til muligheden. kan man så ikke også bruge tallene.
Betingelsen for at få handicaptillæg er, at man læser på en videregående uddannelse, og at din funktionsnedsættelse giver betydelige begrænsninger i evnen til at have et studenterjob ved siden af uddannelsen. Cirka hver tredje ansøger, som får afslag, klager over afgørelsen til Ankenævnet for Uddannelsesstøtte.
Håber at din ansøgning går igennem. Held og lykke.
Af Lotte Vither andersen, sygeplejerske