15.06.2018

Sundhedsordfører har prøvet et virtuelt anfald: Det må være frygteligt, at folk bliver så bekymrede

Liselott Blixt, har prøvet en virtual reality epilepsibrille og oplevet, hvordan der er at have anfald. På Folkemødet debatterer hun lørdag epilepsi med bl.a. Epilepsiforeningens formand

Du hedder Janni og sidder på en cafe og venter på en ven. Vennen kommer og har taget en veninde med. De taler meget sammen, og du kan ikke følge med og føler dig udenfor. Du bliver nervøs og begynder at vrøvle. Det er sådan dit epilepsianfald starter i den virtual reality epilepsibrille, som den biofarmaceutiske virksomhed UCB har lavet i samarbejde med unge engelske kunstner Jane Gauntlett.

I brillen fortsætter anfaldsoplevelsen med, at du får et black out. Mens du langsomt vågner, kan du høre bekymrede stemmer, og da du igen kan se, sidder din ven og en tjener bøjet over dig. Du prøver at fortælle dem, at du er okay, men du er stadig usammenhængende.

Anderledes end hun havde forestillet sig

Skaberen af brillen, Jane Gauntlett, fik epilepsi, efter at hun i 2007 væltede på cykel og slog hovedet, og hun har lige siden oplevet, hvor svært det er for mennesker, der ikke har epilepsi, at forstå, hvad det vil sige at have sygdommen. En af dem, der har prøvet oplevelsen er formanden for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, Liselott Blixt.

Det er Liselott Blixts første epileptiske anfald, og oplevelsen er anderledes, end hun havde forestillet sig: ”Jeg havde regnet med, at jeg skulle føle, hvordan det var at have et anfald, men det her, var på en anden måde. Det er, som om lyset bliver slukket, og man fornemmer, hvor ubehageligt det er, når du sidder i en samtale, og bliver væk, og kommer tilbage igen, og den bekymring, de andre har, den var til at tage at føle på,” siger Liselott Blixt i den lille film fra forsøget.

”De [andre] bliver så bekymrede, men der er jo ikke sket noget, man sidder der jo bare, og man kan fornemme hendes frustration omkring, hvordan de andre oplever det”, fortæller hun.

Sundhedsordføreren ville ønske at folk lærte noget mere om epilepsi, så de ville tage anfaldene lidt roligere, og mennesker med epilepsi ville være mindre bange for at få anfald i det offentlige rum: ”Hvis folk tog det lidt mere naturligt, så ville det ikke gøre det samme indtryk. Hvis jeg var væk i en halv time og kom igen, ville jeg hellere have, hvis der var en der sagde: ”Nå, det er sgu da godt, at du er tilbage igen”, uden at gøre det store ud af det, for det må være frygteligt, at folk bliver så bekymrede og sætter så meget i gang, hver gang man har et anfald,” siger Liselott Blixt.

Mød Liselott og Epilepsiforeningen på Folkemødet

På Folkemødet på Bornholm kan deltagerne på lørdag kl. 15-16 høre Liselott Blixt i Meningsministeriet midt i Allinge havn fortælle om sin oplevelse med brillen. Ved folkemødearrangementet vil Blixt også diskutere indsatsen for epilepsi med Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen, og Filadelfias adm. direktør Jens-Otto S. Jeppesen sammen med formand for Dansk Selskab for Epilepsi Helle Hjalgrim og forskningsleder hos UCB, Henrik Klitgaard.

Propatient.dk og Medicinske Tidsskrifters YouTube-kanal