04.01.2021

Sundhedsstyrelsen svarer på henvendelse om at opprioritere epilepsi i vaccineplaner

Mennesker med epilepsi er ikke – alene pga. epilepsien – prioriteret målgruppe for vaccination mod Covid-19. Men der er til gengæld de som har neurologiske sygdomme, der medfører nedsat hostekraft og svært nedsat funktionsniveau skriver Sundhedsstyrelsen i svar

Epilepsiforeningen og Dansk Epilepsi Selskab har kontaktet Sundhedsstyrelsens Enhed for Beredskab og smitsomme sygdomme og opfordret til, at epilepsi overvejes som sygdom, der prioriteres som målgruppe for vaccination mod COVID-19.

Sundhedsstyrelsen har nu svaret Dansk Epilepsi Selskab på deres henvendelse. Og af svaret fremgår følgende af særlig interesse for Epilepsiforeningens medlemmer:

”Indtil nu har vi på baggrund af evidensgennemgang, og rådgivning fra Dansk Neurologisk Selskab, vurderet, at epilepsi ikke i sig selv medfører øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med COVID-19. Vi mener dog, at neurologiske sygdomme, der medfører nedsat hostekraft, og et svært nedsat funktionsniveau kan medføre øget risiko.

Således er personer med epilepsi ikke umiddelbart prioriteret som målgruppe for vaccination, men personer, som bor på bosted pga. svær funktionsnedsættelse, fx personer på Epilepsihospitalet Filadelfia, er prioriteret sammen med øvrige personer med sygdomme og tilstande, der medfører øget risiko. Da stigende alder er veldokumenteret som en selvstændig væsentlig risikofaktorer for et alvorligt forløb af COVID-19, prioriteres personer med høj alder i udgangspunktet højere end personer i øget risiko under 65 år.

Som nævnt er vi ved at opdatere det faglige grundlag, og jeg har for nylig bedt de faglige selskaber om rådgivning, herunder Dansk Neurologisk Selskab. Jeg vil opfordre dig til at kontakte selskabet, så de kan tage din viden om epilepsi med i rådgivningen til os. Vi vil også tage dine overvejelser med i vores videre arbejde, både med det faglige grundlag og med vaccinationsindsatsen.”

Epilepsiforeningen vil naturligvis uploade den nye kommende opdatering af det faglige grundlag, når det foreligger; herunder om der er nyt angående epilepsi i forhold til ovenstående udmelding.

Læs flere artikler om epilepsi og vaccination.

Sundhedsstyrelsen