Test din risiko for knogleskørhed, hvis du har epilepsi

Både epilepsi og epilepsimedicin kan øge din risiko for knogleskørhed. Op mod 500.000 danskere har sygdommen uden at vide det, og det er problematisk, fordi uopdaget knogleskørhed kan medføre knoglebrud, der kunne være undgået

Epilepsiforeningen har mange venner og samarbejdspartnere – og en af disse er Osteoporoseforeningen, som netop nu har igangsat en stor kampagne for at støtte op omkring øget opmærksomhed omkring knogleskørhed.

På hjemmesiden knogletest.dk kan du hurtigt få en indikation på, hvor stor din risiko er for at have eller udvikle knogleskørhed. Besøg Knogeletest.dk

Er din risiko høj, er du bestemt ikke alene. Mellem 16 og 62 % af alle epilepsipatienter har nemlig knogleskørhed, og op mod 500.000 danskere har uopdaget knogleskørhed. Hos mennesker med epilepsi er risikoen for brud på knoglerne 2-6 gange større end hos andre. Læs mere om epilepsi og knogleskørhed

Undgå brud

Risikotesten er udviklet af Osteoporoseforeningen med førende eksperter på området som faglige sparringspartnere, og den er en del af en landsdækkende informationskampagne. Formålet er klart: De danskere, som har knogleskørhed eller risiko for at udvikle det, skal lære sygdommen at kende, så de kan forebygge den.

”Vi rækker særligt ud til mænd og kvinder på 50-70 år, fordi mange i den aldersgruppe udvikler knogleskørhed. Men alle kan gøre noget godt for knoglerne. Er man i risiko for knogleskørhed, er det vigtigt at handle på det med henblik på at undgå brud,” siger sekretariatschef Camilla Nissen Toftdal, der er overordnet projektleder for kampagnen.

Risikotesten er bygget op om de vigtigste risikofaktorer for knogleskørhed, og er du ramt af epilepsi eller tager medicin herfor, kan du meget vel være i risikogruppen.

Ved siden af risikotesten på knogletest.dk tilbyder Osteoporoseforeningen gratis deltagelse i temaaftener om knogleskørhed. Find den nærmeste og tilmeld dig her

Osteoporoseforeningen og Epilepsiforeningen