Epilepsiforeningen får nyt logo: Den orange flamme erstattes af en lilla hjerne

Epilepsiforeningens 60 års jubilæum bliver bl.a. markeret med lancering af et nyt logo. ”Det skal afspejle både omsorg og stærkt netværk og at epilepsi først og fremmest foregår i hjernen” siger foreningens formand

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Epilepsiforeningen har brugt International Epilepsidag til at offentliggøre sit nye logo, der er en del af markeringen af foreningens 60 års jubilæum.

For 60 år siden, da Epilepsiforeningen blev grundlagt, var et levende lys et symbol på håb og lys i en række epilepsiforeninger. Og under sloganet ”Frem i lyset” var et lys med slikkende flamme i sort på blå, Dansk Epilepsiforenings første bomærke. På landsmødet i 1993 blev der ”efter ivrig diskussion og flertalsafstemning” valgt et nyt bomærke med en rød flamme i en blå halvcirkel.

Den røde flamme lyste i fire år frem til 1997, hvor foreningen fik designet en visuel identit, der bl.a. indbefattede et nyt logo – et gult stearinlys med en stiliseret rød flamme.

Da man i 2007 gav designet en ansigtsløftning, var lysets flamme stadig en central del af det nye logo, men nu i en meget symbolsk eller moderne form.  I 2016 blev navnet ”Dansk Epilepsiforening” til det lidt strammere ”Epilepsiforeningen”. For logoet betød det ikke andet, end at ”Dansk” blev fjernet – farve, ikon og skrifttype var som hidtil.

I dag er farven lilla blevet epilepsiens farve mange steder i verden og er bl.a. blevet kendt i forbindelse med Purple Day – den lilla epilepsidag; den 26. marts. Nu benytter Epilepsiforeningen International Epilepsidag til at følge trop og går fra sit orange logo over til et lilla logo. Samtidig bliver lysets flamme skiftet ud med en hjerne, der støttes af tre hænder, hvor den nederste er lilla og har en form, så der også skabes to hænder i hvidt. Og i foreningens navn er EPILEPSI blevet fremhævet.

Viser foreningens kerneværdier

”Det rammer fint de kerneværdier og opgaver, vi mener vi har som forening”, siger Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristen om det nye logo:

”Vi holder hånden under hjernen – et signal på omsorg og empati for de ramte. Den lilla og de to hvide hænder signalerer stærkt netværk. Og med hjernen fortæller vi, at epilepsi først og fremmest foregår i hjernen, og at vi leverer viden om denne hjernesygdom.”

Der var da også bred enighed i både Epilepsiforeningens hovedbestyrelse og forretningsudvalg, da de frivillige skulle godkende forslaget til nyt logo, fortælle hun.

Det nye logo, der er designet af firmaet Decato, erstatter det gamle i bladet ”Epilepsi” og bliver samtidig taget i brug på foreningens hjemmeside, hvor sidens farver er blevet ændret, så de passer til den lilla farve. På foreningens andre materialer vil det gamle logo gradvist bliver erstattet af den nye lilla hjerne, efterhånden som der skal laves nye materialer.

I Epilepsiforeningens lokale kredse har man også fået nye logoer, hvor der under foreningens logo står kredsens navn.

Flere markeringer af jubilæet

Den 27. september fylder Epilepsiforeningen 60 år. Det nye logo er en del af Epilepsiforeningens markering af sit jubilæum.

Jubilæet markeres også med en række nye initiativer hen over hele året. F.eks. blev der for nylig lanceret en ny podcastserie – Epilepsi Podcasten – og senere på året opstilles der en campingvogn på Sjælland, der udvider foreningens medlemstilbud om billige ferietilbud. Der bliver også gjort noget ekstra ud af Epilepsikonferencen den 20. maj i Odense Congres Center, som denne gang er gratis for medlemmer. De 60 år fejres også med et tilbud om nye medlemskaber for 60 kr. Medlemskaberne, hvor man kan spare op til 365 kr., gælder for et år fra indmeldelsestidspunktet.
Og afslutningsvis skal foreningens hovedbestyrelse i årets løb til at diskutere udvidelser af foreningens medlemstilbud allround.

Epilepsiforeningen