Epilepsiprisen går til fagligt fyrtårn

Årets modtager af Epilepsiprisen bliver Anne Sabers, overlæge dr. med, speciallæge i neurologi, Afdeling for hjerne og nervesygdomme, Epilepsiklinikken på Rigshospitalet

I år modtog foreningen et rekordstort antal indstillinger, men en enkelt stak ud blandt alle de mange fine kandidater: Anne Sabers.

Anne vil være et velkendt navn blandt mange af foreningens medlemmer – især på Sjælland. Og vi vil tillade at citere fra en af indstillingerne, til illustration for hvorfor Anne Sabers blev udvalgt som årets prismodtager af Epilepsiforeningens forretningsudvalg.

Hun får prisen for sin:

image

”…mangeårige indsats for at sikre behandling af epilepsi i Danmark på højeste niveau – og særligt for udsatte grupper inklusiv personer med epilepsi der har mentale handicap og kvinder med epilepsi der er gravide eller ønsker at blive gravide.

Anne Sabers har i løbet af hendes lange professionelle karriere som neurolog arbejdet med at forbedre forholdene for personer med epilepsi. Udover en enestående klinisk indsats på bl.a. Epilepsihospitalet og Rigshospitalet har hun fortrinsvis taget sig af personer med svær epilepsi.

Derudover er hun internationalt anerkendt for sin forskning af medicinsk behandling i graviditet og har på det seneste forsket med pludselig uventet død (SUDEP), Vagus nerve stimulation, følger efter epilepsikirurgi og rehabilitering ved epilepsi.

Hun er toneangivende for behandling og udredning af epilepsi i Danmark og har været en drivende kraft i udarbejdelsen af nationale retningslinjer for epilepsibehandling og dermed været med til at sikre at alle personer med epilepsi i Danmark får adgang til den bedste behandling.”

Prisen som består af et diplom og 10.000 kr. overrækkes i forbindelse med foreningens Epilepsikonference som afholdes d. 20 maj i Odense på Odense Congres center.

Vi ønsker Anne stort tillykke med den velfortjente anerkendelse.

Epilepsiforeningen