Thomas i stor udstilling: ”Jeg har altid været lidt bange for det modsatte køn”

Thomas har epilepsi. Sammen med 13 andre mennesker med handicap optræder han i en fotoudstilling på Christiansborg Slotsplads, hvor de fortæller om deres liv og behovet for at høre til

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Mennesker med handikap – synlige eller usynlige – er mere ensomme, føler sig diskrimineret og sover dårligere end andre, fortæller fotograf Andreas Haugbjerg. Han har mødt 14 af dem og lavet udstillingen ”At høre til”, som i går åbnede på Christiansborg Slotsplads.

En af de portrætterede er 47-årige Thomas Mathiasen, der har haft epilepsi siden han var lille.

Thomas har haft nogle ubehagelige oplevelser i forhold til kærlighed. Det har gjort, at han har lukket ned for ideen om at finde sig en kæreste:

”Jeg har altid været lidt bange for det modsatte køn,” fortæller han i teksten til det store portræt.

Billedet af ham er taget i opholdsstuen på værestedet Rita’s Corner, hvor han kommer jævnligt for at spille spil, snakke, eller hvad man nu har lyst til.

Men som meget andet var værestedet lukket i coronatiden. Det gjorde Thomas ensom, fordi han følte sig isoleret. Særligt i den periode har Thomas savnet at have en partner. En, han kunne dele sin tilværelse med.

”Jeg havde ikke rigtig nogen at tale med om mit liv og mine følelser”, fortæller han i billedteksten til portrættet.

OK at fortælle noget privat

I går (onsdag 14. september) var der fernisering for udstillingen på Christiansborg Slotsplads, hvor socialministeren holdt tale, Lungeforeningens kor sang, og der blev serveret hvidvin og kage.

Thomas var der selvfølgelig også: ”Det er mærkeligt at se sig selv sådan her”, siger han, da jeg møder ham: ”Det er sjældent, at man ser sig selv udefra, hvor ens liv står sort på hvidt.”

”Det er jo meget private ting, du og de andre i udstillingen fortæller, og som nu vil blive set af tusindvis af mennesker hver dag. Hvordan har du det med det?”

”Det har jeg det faktisk ok med,” svarer han og minder mig om, at jeg selv har interviewet ham om hans liv til Epilepsiforeningens blad Epilepsi: ”Jeg synes, det er vigtigt at udbrede kendskabet til ikke bare epilepsi, men også de sociale ting, der følger med.”

Thomas er tilfreds med fotoet af ham og håber, at udstillingen vil være et wake up call til folk og vise, hvordan livet med et usynligt handicap er.

På denne side (der opdateres løbende) er der mere information om udstillingen samt en liste over, hvor og hvornår udstillingen sættes op rundt omkring i landet.

“At høre til” og Epilepsiforeningen. Du kan læse interviewet med Thomas fra 2021 her.