13.09.2022

Det var dengang Claus fik forhuden i klemme i lynlåsen

Vi har været i film- og billedarkivet og fundet indslag fra nogle af de bedste, sjoveste og frækkeste epilepsikampagner

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Værtshuset har høje træpaneler, og på bordene er der masser af ølflasker og krus med skummende øl. Ved et af bordene, hvor gæsterne sidder og ryger ivrigt, står en ung mand med langt hår og pandebånd og underholder med sang og guitarspil. Men pludselig falder han om, og både bargæsterne og tjeneren med butterfly samles om ham.

Episoden med guitarspilleren, som billedet herover er fra, stammer fra et epilepsiforedrag som overlæge Erik Kiørboe i 60’erne afholdt offentligt og ved kurser for f.eks. sygeplejersker og plejepersonale. Foredraget var et led i informationsarbejdet, Dansk Epilepsiforeningen satte i værk straks efter sin dannelse i 1962.

I 1972 blev Erik Kiørboes foredrag udgivet som et hæfte, hvor foredragets billeder var ledsaget af tekst. Og under foredraget vender overlægen flere gange tilbage til guitarspilleren, som hans venner lader hvile ud på bænken ved siden af dem – mens de ryger og drikker videre. Senere er sangeren på benene igen og spiller videre. Og Kiørboe fortæller:

”Vi ved, at man med epilepsikan leve en naturlig tilværelse. Man skal blot lære at stole på sig selv, og kammeraterne skal ikke genere sig eller anse epilepsi for noget særligt interessant.”

Kiørboes teksthæfte fra 1972 kan hentes som pdf her.

Slået ned med indsamlingsbøsse

Lad os springe frem til 2002, hvor en mand kommer ind på et lidt mørkt og dystert offentligt toilet. Hans skridt får rumklang, da han går frem mod pissoiret. Den mørkklædte mand stiller sig ved siden af en mand i lyst tøj og begynder at forrette sin nødtørft. Men pludselig krummer han sig sammen og falder om på det flisebelagte toiletgulv, og man hører en fortællerstemme sige:

”Hans har epilepsi,” og fortsætter: ”Og Claus har lige fået forhuden i klemme i lynlåsen.”

Den episode er fra en oplysningsfilm, Dansk Epilepsiforening fik lavet til DRs program med små informationsfilm, OBS. Sort-hvid-filmen, der i dag kun findes i en ret dårlig stand, kan ses under artiklen.

En anden film fra begyndelsen af 0’erne, hvor folk kommer til skade på uheldigvis, er en film, hvor en frivillig fra Dansk Epilepsiforeningen står på gaden med en raslebøsse og samler penge ind. Pludselig får vedkommende et anfald og spjætter med armene, så en forbipasserende bliver slået ned. Og så kommer budskabet med et godt råd: Bidrag kan fremover gives på epilepsiforeningen.dk

Den film eksisterer desværre også kun i en ret dårlig stand. Men kan ses under artiklen.

50 mennesker falder om

En tredje film foregår på Amager Torv i København. Oppefra ser man folkelivet omkring Storkespringet, hvor der pludselig falder 50 personer om i kramper til stor overraskelse og forskrækkelse for de forbipasserende og gæsterne, der sidder og drikker cappuccino og hvidvin ved Cafe Europas udendørsborde.

Men kort efter rejser de krampende mennesker sig alle op på en gang, tager overtøjet af og afslører deres t-shirts og skilte, hvor der står Dansk Epilepsiforening og sloganet ”For færre anfald”.

Den video fra 2008, som du også kan se under artiklen, blev til et OBS-spot og en biografreklame.

Teater, foto af politiker og blinkende kunst

Kiørboes billedforedrag, filmen med Claus og hans forhud og videohappeningen med 50 mennesker, der faker et anfald ved Storkespringet, er eksempler på det kampagnearbejde Epilepsiforeningen har stået bag de seneste 60 år.

Andre eksempler er helsidesannoncer i morgenaviser med lægeroman-historier. Den omrejsende teaterforestilling ”Fit for fight” hvor publikum skulle komme med løsningsforslag til dilemmaer, mennesker med epilepsi kan havne i. Fotoudstilling – hvor bl.a. politikeren Villy Søvndahl optrådte – der viser, at mennesker med epilepsi er som alle andre. En kæmpestor interaktiv skulptur af den internationalt anerkendte kunstner Jens Galschiøt, hvor folk kunne gå ind i skulpturen og med lyd få teslaplader til at lyse og blinke og illudere et epileptiske anfald. Og selvfølgelig film.

Den seneste film, hvor en lille pige og hendes mor fortæller om at have epilepsi, kan du også se under artiklen. Der kan du også se en film, nogen har optaget af Galshiøt´s skulptur, da den blev præsenteret i 2010.

Epilepsiforeningen står naturligvis stadig bag ambitiøse kampagner. Her i jubilæumsåret har et samarbejde med kunstneren Leif Sylvester Pedersen givet en kunstplakat, der nu hænger på mange behandlingssteder. På en række apoteker viser informationsskærmene reklamer for Epilepsiforeningen. Og vi har mere i posen, som vi snart vil afsløre i nær fremtid.

Claus på pissoir

Slået ned af indsamlingsbøtte

Masseanfald ved Storkespringet

Liva og hendes mor fortæller om epilepsi