18.09.2014

Udveksling af nordiske erfaringer

De skandinaviske epilepsiforeninger er i weekenden samlet i Oslo til Nordisk møde og for at deltage i den Norsk Epilepsiforbunds 40 års jubilæum. Jubilæet fejres bl.a. med en jubilæumskonference, hvor der i en række oplæg bliver set på både fortiden, nutiden og fremtiden inden for epilepsi.
Samarbejdet mellem epilepsiforeningerne fra Danmark, Sverige, Norge, Finland og Færøerne har en del år på bagen og har altid været en frugtbar udveksling af erfaringer. Fx er Dansk Epilepsiforenings seneste film stærkt inspireret af en lignede film, Norges Epilepsiforbund lavede for et par år siden, ligesom foreningen i Norge har ladet sig stærkt inspirere af Dansk Epilepsiforenings happening og kampagne, der startede med et masseanfald på Rådhuspladsen i København. Se film fra masseanfaldet På dette års nordiske møde vil der ud over udveksling af erfaringer og ideer være oplæg om "At sælge epilepsi" ved hjælp af strategisk kommunikation og et oplæg om de norske erfaringer med arbejdet med kliniske retningslinjer på epilepsiområdet.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, glæder sig både til de gode erfaringsudvekslinger, oplæggene og til muligheden for at ønske Norsk Epilepsiforbund tillykke med jubilæet: "Norsk Epilepsiforbund har fortjent et stort tillykke. Det er en forening, der gør et stort og inspirerende arbejde for mennesker med epilepsi i Norge. Det er også en forening, som vi har et nært forhold til, hvor vi lærer af hinanden."
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)