27.04.2017

Undersøgelse viser nytten af specialsygeplejersker

Et irsk studie viser, at en større inddragelse af epilepsisygeplejersker kan give mere tilfredse patienter uden at det koster ekstra

Tænk hvis epilepsibehandlingen kunne blive mere effektiv, og patienterne kunne føle sig tryggere og blive mere tilfredse med hospitalet, uden et det kostede sundhedsvæsenet en krone ekstra? Det kan faktisk lade sig gøre ved at give epilepsisygeplejerskerne en mere central rolle, viser et irsk studie.

De seneste ti år har 16 irske epilepsisygeplejersker været involveret i et sundhedsprojekt, hvor sygeplejerskerne har stået for at sikre hurtigere adgang ( kvikmodtagelser på) til hospitaler, telefonrådgivning og opsøgende tjenester. Forskere fra Trinity College i Dublin har undersøgt resultatet af projektet, der er støttet af sundhedsmyndighederne og den irske epilepsiforening.

Så meget betyder specialsygeplejersker

Forskerne fandt en lang række positive effekter:

• Patienterne var mere tilfredse med omsorgen
  • Patienterne følte sig mere trygge ved behandlingen og mere inddraget
  • Behandlingen gled mere ubesværet med bedre koordinering og kontinuitet
  • Eventuelle problemer blev identificeret hurtigere
  • Der var færre besøg på akutmodtagelsen
  • Patienter var bedre forberedte ved den ambulante kontrol
  • Patienternes håndtering af sygdommen og behandlingen var bedre
  • Effekten af behandlingen var større

Ud over den store patienttilfredshed og alle de gode behandlingsresultater så viste undersøgelsen også, at sundhedsudgifterne til de patienter, der fik den øgede sygeplejerske-service, ikke var større end til dem, der måtte “nøjes” med den traditionelle omsorg.

Dansk netværk for sygeplejersker

I Danmark findes der, ligesom i Norge,  et landsdækkende netværk af sygeplejersker med interesse for epilepsi, interesserede er velkomne til at kontakte sygeplejerske i Epilepsiforeningen Lotte Hillebrandt for at høre nærmere på lotteh@epilepsiforeningen.dk .

Norsk Epilepsiforbund og Irish Health