Vær med til at teste absencebrille

Tænk hvad det kunne gøre for behandlingen, hvis man blev bedre til at registrere absencer. På Odense Universitetshospital søger de voksne, der har problemer med hyppige absencer, til at teste en ”absencebrille”, der følger øjenbevægelserne for at registrere de ofte usynlige anfald

Er du voksen med epilepsi, og har du forsat mange absencer? Så kan du være med til at styrke behandlingen af absencer ved at deltage i et forskningsprojekt, hvor man tester en ”absencebrille”. Foto: Odense Universitetshospital

Absencer kan væres svære at registrere og tælle. Med overlæge og professor Christoph Beier

I spidsen prøver man nu på Odense Universitetshospital at finde en ny, mere sikker og mere skånsom metode til at tælle absencer på.

Er du voksen med epilepsi, og har du forsat mange absencer? Så kan du måske hjælpe hospitalet – og på sigt måske også dig selv og andre med absence-anfald – ved at deltage i et forskningsprojekt på Odense Universitetshospital, hvor de tester en ”absencebrille”, der følger personens øjenbevægelser.

Hvis du vil være testperson i to-seks timer, kan du kontakte overlæge Christoph Beir på mail cbeier@health.sdu.dk

Blikket går i stå under absencer

Med støtte fra Epilepsiforeningens Inge Berthelsen Legat prøver man at udvikle en ny og skånsom metode at tælle absencer, som skal hjælpe lægen og patienterne at får bedre styr på, hvor godt medicinen egentlig virker.

Idéen er at måle øjnebevægelser, fordi blikket går i står, når man har absencer. Men hjælp af kunstig intelligens (”machine learning”) prøver man at udvikle ”absencebriller”, som måler øjnebevægelser og måske kan erstatte hjernebølge undersøgelser.

Selve undersøgelse tager cirka 2 time, men du må meget gerne give lidt mere af din tid (maks. 6 timer), så man kan optage så mange absencer, som muligt. Under undersøgelsen måler man hjernebølger, observere øjenbevægelser med den særlige briller og et kamera, mens du får lov til at spille ”Tetris” eller lignende på computeren.

Elektroder fra hjernebølgemålingerne (EEG) kan give lidt hudirritation, men ellers forventes der ingen ulemper eller risici.

Odense Universitetshospital kan betale vederlag for dine transportomkostninger til Odense. Du skal give hospitalet lov til at indhente journaloplysninger fra din læge/sygehus, så man kan sikre sig, at din diagnose passer til studiets formål.

Kontakt Christoph Beier

Har du lyst og muligheden at deltage må du gerne kontakte:

Christoph Beier
Overlæge, klinisk professor