Lægemidddel mod absence epilepsi får generelt klausuleret tilskud

Fra den 28. november overgår lægemidlet Ethosuximid oral opløsning fra generelt tilskud til generelt klausuleret tilskud. Ethosuximid er et antiepileptikum mod absence epilepsi.

Lægemidlet Ethosuximid anvendes mod absencer ved juvenil absenceepilepsi og børneabsenceepilepsi samt atypisike absencer ved myoklon astatisk epilepsi. Ethosuximid fås både som oral opløsning og kapsler. Fra den 28. november overgår den orale opløsning fra generelt tilskud til generelt klausuleret tilskud.

Ændringen fra generelt tilskud til generelt klausuleret tilskud betyder, at man skal opfylde en række krav, for at få tilskud til medicinen. Det er den læge, der udskriver medicinen, der afgøre om den enkelte patient er omfattet af de særlige betingelser.

Da det kun er Ethosuximid i oral opløsning (flydende mixtur) der ændres på tilskudsreglerne for, er det mest børn det kommer til at påvirket af ændringen. Lægemiddelstyrelsen anslår, at der højest er tale om 200 personer der bliver påvirkes af ændringen

Vi har spurgt Christina Høi-Hansen overlæge ved afdelingen for Børn og Unge på Rigshospitalet hvordan hun tænker, det kommer til at påvirke de patienter der får Ethosuximid oral opløsning og kommende patienter der kan have gavn af lægemidlet. Christina forventer, at de patienter hvor behandlingen er relevant, vil opfylde tilskudsklausulerne og derfor ikke bliver påvirket af de nye regler. Påvirkningen af patientgruppen vil derfor kun være, at de skal kontakte deres læge/neurolog, som skal huske at anføre at de er tilskudsberettiget på recepten.

Alle patienter der får Ethosuximid oral opløsning, opfordres derfor til at tale med deres behandlingssted inden d. 28. november, så der kan blive søgt om tilskud til medicinen.

Epilepsiforeningen