Professor i Odense vil redde hjerneceller fra at blive skadet af anfald

Ældre epilepsipatienter har en øget risiko for at få hjerneskader i forbindelse med langvarige anfald. Christoph Beier fra OUH får nu et prestigefyldt forskningslegat på seks millioner kr. til forskning i emnet.

”Formålet med projektet er at undersøge, om der er muligheder for at beskytte de gamle hjerneceller mens anfaldet forgår,” siger professor Christoph Beier. Foto af Beier ved Epilepsikonferencen 2022: Per Vad

Hvert år får ca. 1.000 danske patienter et status epilepticus anfald. Dét er et alvorligt epileptisk anfald, som varer unormalt længe og kræver anfaldsbrydende medicin for at få det til at stoppe. En del af patienterne får varig hjerneskade på grund af anfaldene, og over halvdelen af de voksne patienter dør inden for 2,5 år efter de alvorlige epileptiske anfald.

Det er dog vigtigt at huske på, at der er andre årsager til status epilepticus end epilepsi. Det kan blandt andet også udløses af en tumor, blødning i, traume på eller infektion i hjernen. Disse årsager er også med til at præge antallet af dødsfald og skader efter status epilepticus.

Nu har klinisk professor Christoph Beier fra forskningsenheden på Neurologisk Afdeling OUH og Klinisk Institut, Syddansk Universitet, modtaget 6 millioner kroner fra den prestigefyldte Ascending Investigator bevilling fra Lundbeckfonden til at forske i behandlingsmuligheder for patienter, der oplever status epilepticus.

”Vi har i tidligere forskningsprojekter fundet ud af, at risikoen for at få hjerneskader efter et sådant alvorligt epileptisk anfald øges gevaldigt med årene. Formålet med projektet er at undersøge, om der er muligheder for at beskytte de gamle hjerneceller mens anfaldet forgår. Man kan sige lidt forenklet, at vi prøver at behandle ”alderen” i nogle dage for at beskytte hjernecellerne”, fortæller Christoph Beier på Odense Universitets Hospitals LinkedIn.

Betydning for fremtidig forskning

Ideen bag projektet er at undersøge, om betændelsen i hjernen, som blev udløst af selve anfaldet, er mere alvorlig hos ældre patienter og er en væsentlig årsag til, at den gamle hjerne tager mere skade af anfald end de unges hjerner.

”Hvis vi kan bekræfte, at betændelsesprocessen efter anfald er en del af grunden til den øgede risiko for skader efter alvorlige anfald, så har vi et godt udgangspunkt for at igangsætte kliniske forsøg i fremtiden,” forklarer professoren på LinkedIn og afslutter med at fortælle:

”Vi håber, at det her kan være med til at afgøre, om vi i fremtiden kan være med til at udvikle en behandling, som kan beskytte de patienters hjerner, mens og efter de kramper, og dermed være med til at undgå hjerneskader og for tidlig død for disse.”

Projektet har fået en bevilling på 5.880.000 kr. fra Lundbeck fonden og starter primo 2024 og løber frem til ultimo 2027.

OUH Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus