Måske kan kolesterolmedicin bruges mod epilepsi

I både datamodeller, dyreforsøg, genetiske modeller og undersøgelser i patientdatebaser er der noget, der tyder på, at kolesterolpræparatet statiner har en positiv effekt på epilepsi

Blodceller. Lægemidlet statiner sænker kolesteroltallet og hjælper dermed til at forebygge hjertekarsygdomme og blodpropper. Men noget tyder på, at det måske også kan bruges mod epilepsi. Arkivfoto: iStock

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Statiner er et meget brugt præparat mod forhøjet kolesterol, men noget tyder på, at det med tiden måske også vil kunne bruges mod epilepsi. Ud over at hæmme produktionen af kolesterol i leveren, så har statiner også en anti-inflamatorisk effekt (dvs. at det kan bekæmpe bakterier og virus) og også kan bekæmpe neuroinflammation, der er en af årsagerne til epilepsi efter for eksempel et slagtilfælde eller en blodprop i hjernen.

I både datamodeller, dyreforsøg, genetiske modeller og undersøgelser i patientdatebaser er der noget, der tyder på, at statiner reducerer anfald og måske oven i købet kan gøre selve epilepsien mildere. Men det har endnu ikke været testet på mennesker i kliniske forsøg.

”Jeg synes, at de prækliniske forsøg er besnærende, da de fortæller os, at statiner måske har en positiv effekt, og vi er nødt til finde ud af, om det kan overføres til mennesker,” siger den britiske epilepsiprofessor Dr. Anthony Marson.

Det er den internationale lægefaglige organisation ILAE’s podcast Sharp Waves, der har talt med Marson og en forskerkollega fra Italien, Dr. Emilio Russo, om perspektiverne i kolesterolpræparatet statiner i forhold til epilepsi.

Påvirker måske selve epilepsien

Statiner bruges til behandling af enormt mange kolesterolpatienter. Så i store patientdatabaser har man søgt på, om kolesterolpatienter med epilepsi, der behandles med statiner, har færre anfald, end mennesker med epilepsi i almindelighed. Og det er der, noget der tyder på, fortæller Dr. Marson.

I de prækliniske forsøg, der har været gjort med statiner, ser det ud til, at præparatet måske oven i købet kan mildne selve epilepsien. Det, mener den britiske epilepsiprofessor, er virkelig interessant:

”Det er virkelig interessant på et tidspunkt, hvor vi er frustrerede over at have brugt 30 år på at udvikle en masse præparater, der behandler anfald, mens de virkelig intet gør ved epilepsiens underliggende biologi,” siger han i podcasten.

Professoren peger også på, at der bliver flere og flere ældre mennesker med epilepsi, og måske er der med statiner en mulighed for at behandle de sygdomme i blodbanerne – fx blodpropper – som tit er årsagen til epilepsi hos ældre.

Kliniske forsøg giver udfordringer

I Italien arbejder Dr. Emilie Russo med førkliniske epilepsiforsøg, og i Liverpool står Dr. Anthony Marson for at lede kliniske forsøg. Og de to forskere peger i podcasten på de mange forskningsmæssige udfordringer, der er i at lave forsøg med statiner på patienter med epilepsi.

Hvilke grupper af epilepsipatienter skal man teste det på? Hvordan skal forsøget designes? Og hvis man vil undersøge, om statiner har en positiv effekt på selve epilepsien, hvilke biomarkører skal man så måle på? Men det skal ikke bremse forskningen, mener de to forskere:

”Lad os arbejde videre og skaffe beviser, der understøtter brugen af statiner,” opfordrer den italienske professor Dr. Emilio Russo: ”Lad hos krydse fingre i håb om, at det kan ændre fremtiden for mange patienter.”

ILAE’s Sharp Wave