21.10.2019

WHO: For bare 5 dollar kan alle få medicin

I lavindkomstlande får 80 % af mennesker med epilepsi utilstrækkelig behandling, fortæller FNs verdenssundhedsorganisation

I en 147 sider stor epilepsirapport ser Verdenssundhedsorganisation, WHO, der er FN institution for folkesund, på vilkårene for mennesker med epilepsi verden over. På rapportens forsidebillede (ovenstående billede), sidder to børn med en globus og griner bredt. Men når man kommer ind i rapporten, er der ikke meget at le af:

”Verden over lider mennesker med epilepsi og deres familier under stigmatisering og diskrimination og står ofte over for seriøse vanskeligheder med uddannelse, beskæftigelse, ægteskab og formering”, skriver rapporten og peger frem for alt på de voldsomme problemer, der i den såkaldte tredje verden.

Op mod 80 % af mennesker med epilepsi i lavindkomstlande får ingen eller utilstrækkelig behandling og for mellemindkomstlande er tallet 50 %. Og, som WHO påpeger, så er det økonomisk overkommeligt at gøre noget ved problemet – det ville koste omkring 5 dollars per person at sikre alle epilepsimedicin, anslår rapporten.

WHO, ”Epilepsy – A public health imperative”.