04.02.2015

WHO-forslag om epilepsi

Verdenssundhedsorganisationen WHO’s sekretariat vedtog mandag et beslutningsforslag, der opfordrer medlemslandene til en større indsats på epilepsiområdet. Resolutionen skal nu behandles i WHO’s General Assembly til maj.
Den internationale sammenslutning af epilepsiorganisationer, IBE, deltog i mødet. Og direktøren, Athanasios Covanis, glæder sig over beslutningen. I en mail kalder han det ”en historisk dag” og skriver bl.a.: ”Resolutionen opfordrer WHO/OMS’s medlemslande til at prioritere epilepsi på en række områder i en fælles indsats over hele verden. Resolutionen lægger vægt på både vigtigheden af den medicinske behandling og de sociale aspekter ved sygdommen.”
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, udtaler: ”Det er umiddelbart en meget glædelig nyhed. At epilepsi og dens følger har været til en seriøs debat i WHO’s sekretariat er i sig selv positivt, og man må rose IBE for dets store arbejde. Jeg glæder mig til at læse beslutningsforslaget, når det om et par dage foreligger på dansk, så jeg kan udtale mig nærmere om det, og vi kan se, hvordan Epilepsiforeningen kan følge op på det i Danmark.”
WHO er FN’s sundhedsorganisation. WHO’s sekretariat, The Executive Board, består af 34 sundhedseksperter, der er udpeget af medlemslandene. Sekretariatet fremlægger forslag for The General Assembly, der er WHO-forsamlingen, hvor alle FN’s medlemslande er repræsenteret, og som beslutter WHO’s politik.
(Kilde: IBE)