21.11.2017

Filmstjerne taler ud om sin epilepsi

Medicin og en skilsmisse har hjulpet skuespillerinden Melanie Griffith til at blive anfaldsfri

Skuespillerinden Melanie Griffith har været plaget af generaliserede krampeanfald, har hun afsløret for nyligt.

Den amerikanske filmstjerne, der nok især er kendt fra 80’er og 90’er-film som ”Working girl”, ”Lolita” og ”Mulholland Falls”, kom med afsløringen ved en paneldebat om hjernelidelser hos kvinder.

“De sidste to havde jeg, da jeg var ombord på en båd uden for Cannes – på en stor yacht  – hvor jeg var ekstremt stresset. Alle anfald, jeg har haft, var på et tidspunkt, hvor jeg var ekstremt stresset”, fortalte hun.

Det første af anfaldene på båden var et voldsomt generaliseret krampeanfald, hvor hun blev bragt til et hospital i Cannes. Da hun var kommet tilbage til lystbåden, fik hun et nyt anfald og blev igen bragt til hospitalet, hvor hun denne gang fik foretaget en EEG.

Da hun kom hjem til USA, fik hun så diagnosen epilepsi: “Jeg blev diagnosticeret med epilepsi, og det havde ingen fortalt mig i 20 år. Ingen viste opmærksom nok til at diagnosticere mig.” Hun mener, at hvis hun havde fået diagnosen noget tidligere, ville hun have haft det lidt lettere.

Den 61-årige Hollywoodstjerne bliver behandlet med Lamcital og har ikke haft anfald i de sidste fire år.

Melanie Griffith blev i 2011 skilt fra skuespilleren Antonio Banderas efter 18 års ægteskab. Skilsmissen hjalp også på hendes stress og epilepsi:

“Jeg blev skilt, hvilket var den virkelig helbreder for mig”, fortalte hun og fik salen til at grine

Hollywood Reporter