19.05.2016

Anne Sabers får penge til t-VNS

Professor ved Rigshospitalet på Østerbro får overrakt en halv million kroner af H.K.H. Prinsesse Marie til at teste en øresnegl, der kan begrænse anfald hos mennesker med epilepsi
Den hedder en t-VNS (transkutan stimulation af vagusnerven).  Via huden ved øret sender den små elektriske signaler ind til en af kroppens mest centrale nerver, vagus nerven, og ad den vej stimulerer den hjernen hos mennesker med epilepsi og begrænser antallet af anfald. Hos Dansk Epilepsiforening har man så store håb til apparatet, at man vil støtte et testprojekt ved Rigshospitalet med næsten en halv million kroner.
De 463.664 kr. vil blive overrakt af Epilepsiforeningens protektor, H.K.H. Prinsesse Marie, til professor Anne Sabers og hendes kollega, Ph.d. Lars Rune Christensen fra IT-Universitetet i København, ved Epilepsikonferencen den 27. maj i Odense.
Hver dag får i gennemsnit 12 personer stillet diagnosen epilepsi i Danmark. I alt har ca. 55.000 danskere epilepsi. Langt de fleste kan gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, men cirka hver tredje har en epilepsi, der ikke kan holdes i ave med medicin. Nogle af de personer, der ikke kan gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, kan måske få reduceret antallet af anfald markant ved hjælp af en nervus vagus stimulator, VNS, der har fået kælenavnet hjernens pacemaker, fordi den traditionelt indsættes under huden nær armhulen, og der trækkes en ledning til vagusnerven, som så stimuleres med elektriske impulser.
Stimulatoren hjælper ca. halvdelen af dem, der får den indopereret, men den traditionelle VNS har den ulempe, at den elektrode, der vikles om vagusnerven, aldrig kan fjernes. Det kan være et problem for nogle blandt de 50 procent af patienterne, der ikke har effekt af stimulatoren.  Derfor tester man på Rigshospitalet i øjeblikket en ny form for VNS – en t-VNS – der bæres ligesom en øresnegl og stimulerer nerven gennem huden ved venstre øre.
Epilepsiprofessor Anna Sabers og hendes kollega Ph.d. Lars Rune Christensen fra IT-Universitetet i København håber, at t-VNS’en har samme behandlingssucces som den traditionelle VNS, så man kan blive behandlet med nervestimulatoren uden at skulle gå resten af sit liv med en elektrode om vagusnerven.
De to forskere vil se, hvor stor en del af t-VNS-patienterne, der har så stor glæde af stimulatoren, at de vil fortsætte med at bruge den efter 6. måneder og efter 12 måneder.
Projektet på Rigshospitalet er ikke det eneste projekt, der får overrakt forskningskroner af Dansk Epilepsiforenings protektor, H.K.H. Prinsesse Marie. I alt bliver der givet 1,7 millioner kr. til epilepsirelateret forskning. Læs mere om Epilepsikonferencenog tilmeld dig eventuelt (Kilde: Dansk Epilepsiforening)