19.05.2016

Katrin Bamdeg får penge til genforskning

Katrin Bamdeg er forskningsårs-studerende på Epilepsihospitalet i Dianalund. Den 27. maj overrækker H.K.H. Prinsesse Marie hende en check til støtte i genforskning
Siden hun dimitterede fra Tornbjerg Gymnasium med et gennemsnit på 11, har Katrin Bamdeg haft fokus på neurologi og genforskning. Hun har en bachelor fra Syddansk Universitet med et 12-tal i modulet ”Hjerne og sanser”, og lige nu arbejder hun som forskningsårs-studerende på Epilepsihospitalet Filadelfia i Dianalund.
På Epilepsikonferencen 2016 skal hun trykke hånd med H.K.H. Prinsesse Marie, der vil overrække hende en check på 60.000 kr. til forskning i epilepsi-genet PCDH19. Pengene kommer fra Dansk Epilepsiforenings forskningsfond, Inge Berthelsens legat.
Epilepsi er en af de hyppigste neurologiske lidelser, der rammer ca. en procent af befolkningen. I nogle tilfælde er det gener, der er ansvarlig for udviklingen af epilepsi. Udviklingen inden for genforskning er i rivende udvikling, og i dag kender man mere end 150 gener, hvori forandringer kan føre til epilepsi – og der opdages hele tiden ny gener. Et af disse gener er PCDH19, der giver en kønsbestemt epilepsi, der primært rammer pigebørn. Den er meget svær at behandle og påvirker patienternes personlighed og åndelige udvikling. Ud over at være plaget af hyppige epileptiske anfaldanfald, kan pigerne udvikle ADHD-lignende træk, og mentalt spænder deres udvikling fra normal begavelse til dyb mental retardering.
Katrin Bamdeg var som yngre frivillig i Bamsehospitalet Odenses styregruppe, og hun har bevaret et varmt hjerte for børnepatienter. Nu vil hun gerne finde ud af, hvilken behandling, der hjælper PCDH19-børnene bedst, så den kan få den bedst mulige hjælp.
Hidtil har man ikke været sikker på effekten af behandlingen. Det håber Katrin Bamberg at kunne gøre noget ved, ved at studere og beskrive behandlingsresultaterne for 100 danske patienter med PCDH19-mutation, mens kolleger i Frankrig vil beskrive et lignende antal. De nye iagttagelser skal så sammenholdes med den viden, man hidtil har samlet.
På Epilepsikonferencen den 27. maj i Odense bliver den unge forsker fra Filadelfia ikke den eneste, der får overrakt forskningskroner af Dansk Epilepsiforenings protektor, H.K.H. Prinsesse Marie. I alt bliver der givet 1,7 millioner kr. til epilepsirelateret forskning.  Læs mere om Epilepsikonferencen og tilmeld dig eventuelt