19.05.2016

Glostrup-læger får 350.000 kr. til forskning

Hvorfor får op mod hver anden epilepsipatient knogleskørhed? Og hvordan kan det forebygges? De to spørgsmål vil en overlæge og en medicinstuderende ved Rigshospitalet-Glostrup søge svarene på. Som en økonomisk håndsrækning vil H.K.H. Prinsesse Marie overrække dem 350.000 forskningskroner.
Pengene stammer fra Dansk Epilepsiforenings forskningsfond, Inge Berthelsens legat. Og de vil blive overrakt i forbindelse med Epilepsikonferencen den 27. maj i Odense.
Hver dag får 12 danskere diagnosen epilepsi og i alt har ca. 55.000 danskere sygdommen, der viser sig ved forskellige former for epileptiske anfald. Heldigvis kan hver tredje patient gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, og medicinen hjælper også mange af dem, der ikke kan gøres anfaldsfri. Men medicin har bivirkninger, og en af de ret oversete bivirkninger ved epilepsimedicin er risikoen for knogleskørhed.
Op mod halvdelen af alle patienter med epilepsi udvikler knogleskørhed, skriver Glostrup-lægerne i deres legatansøgning. For dem, det rammer, er det ensbetydende med en øget risiko for knoglebrud, nedsat livskvalitet og en øget dødelighed. Ud over de store menneskelige konsekvenser, så koster knogleskør ydermere samfundet en halv million kr. pr. patient. Så knogleskørhed hos epilepsipatienter er noget, man bør tage alvorligt. Det er der bare ikke ret mange, der har gjort.
Derfor vil Dansk Epilepsiforenings forskningsfond, Inge Berthelsens legat, give lidt over en kvart million til Noémi Becser Andersen, overlæge, dr. med. ved Rigshospitalet-Glostrup, der sammen med Ph.d.-studerende Sarah S. Diemar vil se på årsagerne til knogleskørhed hos epilepsipatienter, og hvordan det kan forebygges.
Projektet på Rigshospitalet-Glostrup er ikke det eneste projekt, der får overrakt forskningskroner af Dansk Epilepsiforenings protektor, H.K.H. Prinsesse Marie. I alt bliver der givet 1,7 millioner kr. til epilepsirelateret forskning. Læs mere om Epilepsikonferencen og tilmeld dig eventuelt (Kilde: Dansk Epilepsiforening)