23.09.2013

11 mio. euro til epilepsiforskning

EU har bevilget næsten 86 millioner kroner (11,5 mio. euro) til forskning i epilepsi og behandling af epilepsi. Forskergruppen har deltagere fra 10 lande, bl.a. Danmark, hvorfra professor Jens Andersen fra Syddansk Universitet og professor Jørgen Kjems fra Aarhus Universitet deltager.
Selvom der endnu ikke er fundet en kur mod epilepsi, står forskerne ikke på helt bar bund. Ny forskning har vist, at et ganske bestemt molekyle, der findes i celler og kaldes mikroRNA, måske spiller en afgørende rolle, når det gælder om at kontrollere de uønskede mekanismer i hjernen, der ledsager udviklingen af epilepsi.

Forskerkonsortiet er et stort tværfagligt netværk mellem epilepsiforskere, genetikere, klinikere, eksperter i avanceret molekylær forskning samt forskningsaktive virksomheder, der arbejder sammen om at forstå de molekylære mekanismer, diagnostik og udvikle nye mikroRNA-baserede lægemidler for at forhindre udvikling af epilepsi, forekomsten af anfald og helbrede allerede opstået epilepsi. Projektet skal løbe fra september 2013 til august 2018

(Kilde: Århus Universitet og Syddansk Universitet)