07.09.2010

40 % får utilstrækkelig behandling

I den forgangne uge har jeg været til den internationale epilepsiforenings konference i Portugal.
Konferencen var en meget kompakt affære fyldt med interessante oplæg, og jeg fik selv lejlighed til at præsentere highlights fra foreningens medlemsundersøgelser, som vi kan være stolte af.
Vi kan næsten ikke takke vores medlemmer nok for deres store lyst og vilje til at svare på de udsendte spørgeskemaer, og på de involverede samarbejdspartneres store hjælp undervejs.
Det helt store dyr i åbenbaringen på denne konference var dog ikke vores forenings medlemsundersøgelser, men offentliggørelsen af en spritny WHO rapport, som sætter spotlight på epilepsibehandlingen og hjælpen til mennesker med epilepsi i Europa.
:: Læs/hent den europæisk hvidbog
Den helt afgørende konklusion var, at 40 % af alle epilepsipatienter i Europa ikke får den optimale behandling, på trods af at den faktisk findes. 40 %…!
Desværre er ikke muligt at se hvilke tal som gælder for Danmark, men jeg vil inderligt håbe, at det ligger langt, langt under dette absurd høje tal. Det kunne jo være interessant at se nogle danske tal for det her. Kan nogen hjælpe?
Jeg fik virkeligt pirret den indre indignation over de – rent ud sagt – ubegribelige forhold vi byder mennesker på trods af at mange faktisk kan behandles.  Så der er lang vej igen for mennesker med epilepsi kloden over. Men sammen kan vi gøre en forskel med respekt for vores forskellige kulturer – som en af oplægsholderne smukt sagde: ”Unity in diversity….”
Konferencen bød i øvrigt også på et sideløbende socialt program, som bl.a. lærte mig at spise en slags skaldyr som mest af alt mindede om ventilgummi på en cykelslange, og som derudover indførte mig i disciplinen portugisisk folkedans.
Det sidste er nu næppe en karrieremulighed for mig fremadrettet. Jeg stiller IKKE op i ”Vild med dans”…! (…og jeg vil dælme ikke håbe at jeg er røget på YouTube efter dén præstation….)
Af  Per Olesen, socialrådgiver