19.04.2012

70 % bakker op om regeringens reform af fleksjob og førtidspension…?

Altinget.dk – en net-avis, som dækker det politiske liv i Danmark – bragte for nylig en lille nyhed om, at 70 % af befolkningen synes det er fint, at unge under 40 år ikke skal førtidspensioneres og at fleksjobbere skal gå ned i løn. Det undrer mig meget, for jeg er ret sikker på, at de fleste ville se ganske anderledes på det foreliggende reformforslag, hvis de selv konkret blev berørt af det her.

Fleksjob-reformens formål er – påstås det – at få flere i arbejde. Metoden er, at kravene til både førtidspensionister og fleksjob-visiterede skærpes drastisk, samtidig med at både løn og arbejdsløshedsunderstøttelsen ændres drastisk for begge grupper.

Regeringen har lagt vægt på, at reformen sikrer, at de ledige fleksjob-visiterede får en aktiv beskæftigelsesindsats og motiverer de ledige til at komme i job. Ændring af ens indtægt kan selvfølgelig ses som motivation i et vist perspektiv – især hvis der er job at få. Hvis der ikke er job at få, er reformen ikke motiverende, men en trussel!

For nylig gennemførte Dansk Epilepsiforening en undersøgelse om beskæftigelse og epilepsi. Den viser, at blandt vores medlemmer, som er fleksjob-visiterede, er 53,4 % arbejdsløse. Den viser, at de fleste oplever, at epilepsi er en hindring for at få job. Den viser, at der praktisk talt ikke findes job i få timer. Den viser også, at det ikke er motivationen til at søge job, der mangler hos de ledige.

Kort fortalt modsiger undersøgelsens resultater på næsten alle punkter Regeringens argumenter for sin reform.

Når reformen er gennemført, skal alle, der blot har en minimal arbejdsevne i behold (helt ned til 2 ugentlige timer, hedder det i oplægget) i fleksjob. Disse job eksisterer vist kun i Beskæftigelsesminister Mette Frederiksens hoved: Mange af vores medlemmer kan i hvert fald ikke finde dem, men står i reel langtidsledighed.

Handicap-bevægelsen kæmper samlet imod reformen. Du kan læse mere på Dansk Epilepsiforenings hjemmeside om fleksjob-reformen, hvor du f.eks. kan se dokumentation for, at reformen bygger på myter og fordrejninger af fakta.
Landsformand Lone Nørager Kristensen