23.04.2012

Kørekortregler koster jobbet

”Dansk Epilepsiforening får for øjeblikket ugentlige henvendelser fra lastbilchauffører, der får besked om at deres kørekort til lastbil ikke længere kan fornyes, selvom de har kørt en årrække uden problemer," skriver dansk Epilepsiforening i en pressemeddelelse.

Baggrunden er, at der den 1. januar 2012 fik trådte en række ændringer i regelsættet om bl.a. epilepsi og kørekort i kraft. Det nye regelsæt rammer især lastbilchauffører med gruppe 2-kørekort – det der populært kaldes stort kørekort. Fremover skal man både anfaldsfri og medicinfri i 10 år, for at få lov at køre lastbil. Det gør det stort set umuligt at erhverve gruppe 2-kørekort, hvis man er i behandling for epilepsi, og de, der har gruppe 2-kørekort i dag, mister det.

I pressemeddelelsen udtaler Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen: ”Det er en besked, der reelt er fyreseddel for mange af de berørte. Og ingen af de, som hidtil har kontaktet foreningen, har fået nogen former for sammenhængende vejledning af myndighederne.”

Reglerne for, hvornår man må køre, når man har epilepsi, har altid været stramme – og især for gruppe 2-kørekort. Men indtil 1. januar i år, kunne man godt få lov at køre lastbil, hvis man ikke havde nogle problemer med epilepsien, og man i øvrigt overholdt behandlingen til punkt og prikke. Kørekortet til lastbil gjaldt dengang for et år ad gangen, hvorefter politiet med Sundhedsstyrelsens faglige assistance på ny vurderede, hvorvidt det var forsvarligt at fortsætte lastbilkørslen.

”Jeg går ud fra, at målet med de strammere kørekortregler har været at skabe større trafiksikkerhed. Men det ved vi reelt ikke, om de gør. Det har næppe været målet, at skabe arbejdsløshed for den enkelte, men det er desværre den eneste tydelige effekt af reglerne lige nu,” udtaler Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen.

Dansk Epilepsiforening mener derfor, at der er brug for tre indsatser:

•    Dels skal myndighederne forpligtes på at sikre en målrettet og sammenhængende rådgivning af de berørte; i ganske særlig grad af de, som risikerer at miste deres arbejde.

•    Dels skal myndighederne forpligtes til en øget og målrettet informationsindsats.

•    Dels skal der etableres et landsdækkende system, som systematisk kan afdække reglernes indflydelse på trafiksikkerheden; herunder også være med til at kvalitetssikre rådgivningen af patienter, læger og andre relevante instanser.

Det er mål, Dansk Epilepsiforening arbejder for via kontakt til myndigheder, medier og politikere, ligesom foreningen rådgiver personer med gruppe 2-kørekort, der har fået problemer grundet deres epilepsi.

Læs vores tema om epilepsi og kørekort. Her får du bl.a. en forståelig indføring til de nye regler, og du kan sende os din beretning, hvis de nye kørekortregler har givet dig problemer.

(Kilde: Dansk Epilepsiforening)