08.10.2012

Advarer mod influenza-panik

Den danske professor og overlæge Peter Uldall maner til besindelse, oven på en amerikansk undersøgelse der opgør, at næsten to tredjedele af børnene som døde under den store influenza-epidemi i 2009 havde en neurologisk lidelse. Forstyrrelser i nervesystemets udvikling og epilepsi var væsentligt mere udbredt end neuromuskulære lidelser.
Overlæge Peter Uldall mener ikke, at epilepsi i sig selv giver øget risiko for død i forbindelse med influenza og influenza -epidemier.
"Undersøgelsen bekræfter, hvad der var kendt i forvejen: handicappede børn med bevægeproblemer eller luftvejsproblemer er særligt følsomme over for influenza A. Det er nyt at epilepsi nævnes, men det er svært at forestille sig, at epilepsi alene skulle være en risikofaktor. Formentlig skyldes det, at svært fysisk handicappede børn ofte også har epilepsi – således at epilepsien primært er udtryk for handicapgraden. Epilepsi i sig selv uden andre fysiske handicap, mener jeg således, gør ikke vaccination nødvendig," siger Peter Uldall.
Han peger også på den vigtige og farlige bivirkning ved vaccinen, der blev brugt under influenza-epidemien i 2009: "Netop med Influenza-vaccinen (H1N1) er det vigtigt at huske, den havde den bivirkning, at en del børn i Sverige og Norge fik sygdommen narkolepsi (falder pludselig i søvn). Danmark undgik dette, fordi vi ikke vaccinerede hele befolkningen. Så vaccination er ikke risikofri."

Er man i tvivl om en evt. influenza vaccination, er det altid en god ide at drøfte dette med sin praktiserende læge eller den læge som behandler epilepsien.
(Kilde: Medscape og Dansk Epilepsiforening)