02.01.2013

Amerikanske foreninger fusionerer

De to amerikanske epilepsiorganisationer, Epilepsy Foundation og the Epilepsy Therapy Project , har besluttet fusionere til en forening. Mens Epilepsy Foundation var en patientforening, der var det amerikanske sidestykke til Dansk Epilepsiforening, så var Epilepsy Therapy Project en mere faglig organisation med fokus på forskning og indsamling af viden.

Den sammenlagte forening får navnet Epilepsy Foundation, mens det på nettet bliver Epilepsy Therapys Projeckts prisbelønnede hjemmeside, www.epilepsy.com, der bliver den ny forenings websted.

Den ny forening vil kæmpe for både de mere end to millioner amerikanere – og deres familier – der lever med epilepsi i dag, og for de en ud af 26 amerikanere, der vil udvikle epilepsi på et tidspunkt i deres liv. Ved hjælp af uddannelse, støtte og forskning vil foreningen arbejde for at forhindre epilepsianfald og SUDEP, samt arbejde på at finde en kur for epilepsi og veje til at overvinde de udfordringer, som følger med epilepsien.

Phil Gatonne, der var formand og direktør for Epilepsy Foundation bliver som formand for det nye Epilepsy Foundation, mens Warren Lammert, der var formand og medstifter af Therapys Projeckt kommer til at spille en central rolle i bestyrelsen.

Fusionen blev enstemmigt vedtaget af de to foreningers bestyrelser, og fusionen er blevet mødt med glæde hos ledere i sundhedssektoren, interesseorganisationer og forskningsmiljøer.

(Kilde: Epilepsy Foundation)