03.01.2013

Udemokratiske høringsfrister

De seneste år er høringsfristerne i forbindelse med ændring af love, bekendtgørelser og lignende blevet så korte, at det forringer organisationers mulighed for grundigt at gennemgå høringsmaterialet. Det skaber risiko for, at vigtige kommentarer og viden bliver overset, mener Danske Patienter.
Som eksempel på uhørt korte høringsfrister, nævner Danske Patienter bekendtgørelsen vedrørende rehabiliteringsplaner. Den blev i december sendt i høring med en frist på blot fem hverdage.
Det er et enormt problem for organisationer som Danske Patienter, der repræsenterer 17 medlemsorganisationer og i alt 79 patientforeninger – et af medlemmerne er Dansk Epilepsiforening. De korte høringsfrister går ud over demokratiet, forringer forudsætningerne for en ordentlig debat i offentligheden og hæmmer embedsværket i det faglige arbejde. Danske Patienter opfordrer endnu en gang regeringen til at tage affære. Læs mere (Kilde: Danske Patienter)