02.01.2013

Faste under diætbehandling

Visse børn med vedholdende og lægemiddelresistente epileptiske anfald, der behandles med ketogen diæt, kan måske blive hjulpet endnu bedre ved periodisk faste. Det viser en undersøgelse, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Epilepsi Research.
Forskere fra Johns Hopkins Children Center lavede en klinisk undersøgelse, hvor seks børn i alderen 2 til 7, der alle var på ketogen-diæten, blev bedt om at faste hver anden dag. Alle seks børn havde anfald, der ikke alene kunne reduceres via kosten.
Fire af de seks børn oplevede mellem 50 og 99 procent færre anfald efter fasten blev kombineret med diæten. Tre af de seks fortsatte med at faste i to måneder eller længere.
"Vores resultater tyder på, at fasten ikke blot intensiverer de terapeutiske virkninger af ketogen-diæten, men faktisk kan være en helt ny måde at ændre metabolismen hos børn med epilepsi," siger ledende forsker Dr. Adam Hartman, der er pædiatrisk neurolog på Johns Hopkins Childrens Center.
Forskerne fra Johns Hopkins pointerer, at selvom resultaterne er foreløbige, så er dokumentationen for de potentielle fordele ved faste overbevisende. Periodisk faste alene kan i sidste ende vise sig at være et alternativ til ketogen diæt og anden behandling hos børn med multiresistent epilepsi, mener de.
Forskerne påpeger at større undersøgelser er nødvendige for yderligere at belyse virkningerne af faste. De advarer også om, at fasten bør ske under streng overvågning af en pædiatrisk neurolog.
Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske og faglige konsulent minder om, at det er en lille undersøgelse lavet på seks børn. Og hun understreger – ligesom forskerne – at man ikke selv skal ændre på sin behandling: ”Man skal aldrig justere sin behandling på egen hånd – uanset om man er på Ketogen diæt eller medicinsk behandling. Det er tvært i mod afgørende, at man altid følger behandlingen fuldstændig som aftalt med behandleren, ellers øger man risikoen for at få anfald og bivirkninger, ligesom man gør det svært at vurdere, om det er den rette behandling,” siger Lotte Hillebrandt.
(Kilde: klogkost.dk og Epilepsy Research)