13.09.2021

Antallet af epilepsioperationer er steget med 25 %

Ved at øge kendskabet til epilepsioperationer og ved at sætte mere fart i udredningen af epilepsipatienter, der ikke er anfaldsfri, er det lykkes at få flere patienter opereret

I 2016 stod epilepsikirurgen Lars Pinborg for en status for epilepsioperationer i Danmark. Den gang blev der opereret 30-35 patienter om året, viste opgørelsen. I dag er dét tal steget til 40-45 patienter om året, skriver Neurologisk Tidsskrift. Altså ca. 25 % flere.

“Det er vi ret tilfredse med, men det kan godt blive endnu bedre,” siger Lars Pinborg til Neurologisk Tidsskrift og fortæller, at man gerne vil op på en fordobling af antallet fra 2016.

En af årsagerne til, at flere bliver opereret for deres epilepsi, tilskriver Lars Pinborg en større oplysningsindsats, hvor man via pressen og lægetidsskrifter har øget kendskabet til den kirurgiske behandling og dens meget positive resultater.

En indsats Epilepsiforeningen også har bidraget til.

Mere fart på processen

Statusopgørelsen i 2016 viste også, at patienterne i gennemsnit havde gået med i 11 år med en epilepsi, som ikke kunne gøre anfaldsfri med medicin, inden de blev udredt for operation. Der er ikke lavet nogen undersøgelse af, om det tal har ændret sig. Men på

på bl.a. Rigshospitalet, det udfører alle operationer, og Odense Universitetshospital og Filadelfia prøver man at sætte skub i visitationen til operation.

På Odense Universitets Hospital (OUH) har man med overlæge Christoph P. Beier i spidsen haft succes med en ordning, hvor patienter, der ikke umiddelbart bliver anfaldsfri ved antiepileptisk behandling, tilbydes et intensivt udredningsforløb hos en epilepsisygeplejerske.

For alle patienter har ordningen på OUH betydet, at de langt hurtigere er kommet videre til den rette behandling eller udredning. Det har gjort flere anfaldsfri hurtigere, og mange andre har fået halveret deres antallet af anfald.

For at opnå målet, om at endnu flere skal opereres, er der sat mere fokus på udredning til kirurgi i de nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, der er et led i de seneste års indsats for at styrke epilepsibehandlingen. Et andet resultat af epilepsiindsatsen, der også gerne skulle føre til at flere bliver udredet for operation, er oprettelse af en national kvalitetsdatabase på epilepsiområdet, der systematisk kan følge op på kvaliteten af for eksempel diagnostik, behandling og rehabilitering.

Neurologisk Tidsskrift

Du kan læse mere om epilepsioperationer her