13.09.2021

Kampsport hjalp Philip i kampen mod epilepsi

Philip Reys har været både dansk og europæisk mester i taekwondo, og idrætten har hjulpet ham både mentalt og fysik. I dag er han træner i kampsport og tilbyder gratis  medlemskab for bl.a. børn og unge med epilepsi

Philip Reyes er blevet sparket i hovedet. Oven i købet flere gange og af kampsportsdyrkere, der er virkelig gode til at sparke. Det er dog ikke derfor, han har epilepsi. Tvært imod mener han, at kampsporten taekwondo har hjulpet ham i forhold til sin epilepsi.

Phillip fik epilepsi som 12-årig, hvor han fik anfald med sanseforstyrrelser. I dag er han anfaldsfri ved hjælp af medicin og mærker ikke særlig meget til sygdommen. Men som barn og ung hæmmede den ham, fortæller han:

”Jeg var altid tilbageholdende og forlegen, for: Åh nej tænke hvis jeg fik anfald foran andre mennesker. Så mentalt har det betydet noget.”

Det generede ham også, at han på grund af epilepsien ikke kunne dyrke sport som andre. Dét lod han sig dog ikke begrænse af, men tog tvært imod udfordringen op og pressede sig selv ud af sin komfortzone:

”Jeg har også gjort ting, jeg ikke burde gøre”

Philip Reyes

”Jeg har altid forsøgt at udfordre mig selv, så sygdommen ikke skulle begrænse mig”, fortæller han: ”Jeg har også gjort ting, jeg ikke burde gøre. Hér tænker jeg på for eksempel kampsport, hvor man bliver sparket i hovedet.”

Som ung hørte Philip til den absolutte elite inden for taekwondo. 16 gange har han været Danmarksmester og tre gange Europamester. Og som senior var han med ved OL i Sydney som sparringspartner for taekwondo-landsholdet.

Taekwondoen og idræt i det hele taget har gavnet ham både mentalt og fysisk mener, Phillip: ”Fysisk træning er godt for ens epilepsi. Hvis man holder sig i form, holder man det væk. Plus det mentale aspekt – man får noget selvtillid.”

Træningen har også gjort ham mere disciplineret og struktureret, hvilket bl.a. har gjort ham bedre til at tage sin medicin altid og til tiden. Hvilket også har gjort underværker for epilepsien.

”Jeg vil klart anbefale, at man dyrker sport – og det behøver jo ikke være kampsport,” siger han.

Kom gratis til taekwondo

I dag er Philip bl.a. træner i kampsportsklubben Hwarang Tigers, der er certificeret som “Et godt idrætsmiljø for børn” af Dansk Idræts-Forbund.

Fordi han fra sig selv ved, hvor stor betydning både idræts- og foreningsliv kan have, så tilbyder han gratis medlemskab i klubben for børn og unge med kronisk sygdom eller handicap.

Hvis du vil vide mere om Hwarang Tigers, der holder til i København, og vil overveje at tage imod tilbuddet om gratis træning, kan du læse mere om klubben på deres hjemmeside.

Epilepsiforeningen og Hwarang Tigers