27.03.2019

Arrangør af e-racerløb vil støtte Epilepsiforeningen

”Det har haft en lortebetydning”, siger Jesper Wium Hansen om sin epilepsi. Nu er han arrangører af et jubilæumsløb for e-racere, hvor deltagerne kan støtte Epilepsiforeningen

Af Per Vad, pervad@epilepsiforeningen.dk

Den brummende lyd af motorer bliver overdøvet af hjulenes hvinen, når kørerne tvinger deres racervogne rundt i banens skarpe sving. Kommentatorparret bliver stakåndede, og deres stemmer stiger et par toner, da to køreres hjul næsten rør hinanden under en vovet overhaling. Og pludselig råber den ene af dem: ”Åh, nej!”, da to biler skrider af banen og hvirvler græs og jord op, mens de svinger rundt og rundt ud mod den betongrå barrierer.

Heldigvis kommer ingen til skade, for det hele er ”bare” et computerspil; e-sport med racerbiler. Men, som man kan se i filmen nedenfor, ser det livagtigt ud, når e-sport-racerne drøner der ud ad ved de forskellige grandprix. En af racerkørerne er Jesper Wium Hansen, som har haft epilepsi siden han var 3 år og, som han siger: ”Jeg kommer aldrig af med det.”

Jesper er en af initiativtagerne til den danske e-racerklub Danish Sim Razer, der er vokset fra at være en hyggeklub til at være et community med 715 medlemmer. I år fylder klubben fire år, og det skal fejres med maner. Så i Middelfart og Taastrup bliver der lavet løbsevents med mesterskaber i e-race på både computer og PlayStation, hvor deltagerne skal kunne støtte Epilepsiforeningen og Autismeforeningen ved at købe lækre bemalinger med foreningernes logo til deres vogne. Fordi, som Jesper fortæller i et YouTube-interview: ”Det er nogle mennesker, der har nogle udfordringer i deres hverdag, og nogle foreninger, som ikke er dem, der altid bliver nævnt.”

Løbsarrangøren fra København har selv epilepsi, så han kender de udfordringer i hverdagen, som epilepsi kan give.

”Det har betydet mobning og … Det har haft en lortebetydning, sådan vil jeg sige det.”, svarer han, da jeg spørger, hvad epilepsien har betydet for hans liv?

E-sport hjælper på kognitive problemer

I dag er Jesper rimelig velbehandlet og har for eksempel været anfaldsfri så længe, at han har kørekort. Men som barn havde han både absencer og voldsomme kramper: ”Jeg har sikkert set samtlige af Falcks uniformer fra 1972 til 2005, hvor jeg havde mit sidste store anfald”, fortæller han og angsten for, at anfaldene ligger der stadig: ”Jeg frygter da den dag, hvor jeg igen får et stort anfald. Det er noget, jeg tit tænker på.”

Da han var barn, frygtede forældrenes for hans fremtid: ”Den gang det var værst, troede man ikke, at jeg ville komme længere end til bistandshjælp,” fortæller han.

Heldigvis har kan klaret sig igennem og har i dag et godt arbejde og en dejlig datter – den femårige Olivia.

Epilepsien har givet ham en del kognitive problemer, der er gået ud over både hukommelsen og koncentrationen, men der hjælper det kan køre simulationsrace, fortæller han: ”Når jeg kører, så føler jeg, at det hjælper på min reaktionsevne og koncentration.”

Derudover har e-sporten betydet en masse for ham socialt: ”Det er det der med, at man i høretelefonen har nogle mennesker, man snakker med og møder, når det er arrangementer. Det er virkelig nogle skønne mennesker.”

Sådan kan man støtte

Ved Danish Sim Razers jubilæumsløb vil kørerne, publikum og andre kunne støtte Epilepsiforeningen ved at sende et beløb til MobilePay 67566 og tagge det med eventets officielle tag #DSRjubirace04. Hvis man ønsker at benytte muligheden for at trække støttebeløbet fra i skat, skal man også opgive sit cpr-nummer.

Epilepsiforeningen, Daniel Falcks YouTube-kanal og Danish Sim Razers