Dramaterapi til epilepsipatienter

Dramaterapi kan måske være et supplerende tilbud, der kan forbedre epilepsipatienters livskvalitet, viser græsk forsøg

Af Morten Larsen

Dramaterapi er en alternativ metode til at fremme personlig udvikling, der bruges på patienter med både fysiske og psykiske sygdomme. Epilepsi er en kronisk sygdom, der påvirker forskellige aspekter af patienternes liv, ikke kun på det fysiologiske plan, men også det psykologiske. Det relateres til stress og lavt selvværd og påvirker livskvaliteten negativt.

Med det formål at undersøge effekten af dramaterapi på epilepsipatienter har græske forskere givet dramaterapi af 3 måneders varighed til 13 patienter i alderen 18-40 år med en gennemsnitsalder på 24 år, 5 mænd og 8 kvinder. De havde i gennemsnit haft epilepsi igennem 4 år. Betingelserne for at være med i forsøget var normal IQ og dokumentation for problemer med at håndtere stress. Ingen andre behandlingsændringer blev foretaget under forløbet.

Effekten af dramaterapi blev målt gennem et spørgeskema (den græske version af QOLIE‐ 31), der vurderer den helbredsrelaterede livskvalitet før og efter behandlingen. Patienternes middelscore var 64 point før behandlingen med dramaterapi og 72 point efter behandling.

Dramaterapi kan måske være et supplerende tilbud, der kan forbedre epilepsipatienters livskvalitet ud fra en mere holistisk tilgang, hvor fokus er på at opbygge patienternes forsvar over for psykologisk stress. En større udbredelse af teknikken vil formentlig kunne bekræfte resultaterne og afdække hvilke typer af patienter, der kan få udbytte af behandlingen.

Terzoudi, P. Vlotinou, A. Osman, E. Mavraki, K. Vadikolias, I. Heliopoulos, C. Piperidou: Dramatherapy in Patients with Epilepsy (106). Epilepsia. Abstract. Alternative therapies. 27 August 2018. S 56.