Nedslående nyt fra passiv socialminister: Ingen løsning i sigte på overvågningsspørgsmålet.

Et nyt åbent samråd omkring overvågningsspørgsmålet gav ikke nye svar, men afslørede bred politisk frustration over ministeren.

I går blev der igen afholdt åbent samråd i Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg angående den manglende mulighed for at bevilge overvågning til de mennesker, der har en såkaldt §93 stk. 3 ordning efter Serviceloven.

En landsretsdom i 2015 fratog kommunerne mulighed for lovligt at bevilge overvågningstimer til nogle af de sværrest handicappede borgere som var bevilget en hjælperordning efter Servicelovens §95 stk. 3. For nogen familier betyder det at de oplever en voldsom rundbarbering af deres hidtidige støtte, og i øvrigt føler et stort pres for at deres handicappede børn over 18 år må anbringes i botilbud, selv om det ikke er det, familierne ønsker.

En stor del af gårsdagens samråd centreredes om, hvorvidt der var lavet en fyldestgørende analyse af de økonomiske konsekvenser. Det var fortsat et centralt argument, at ministeren ikke kan finde pengene til en løsning. Her henviste flere partier til Epilepsiforeningens brev om at regnestykkerne i sagen generelt halter, og ikke mindst at der mangler de nødvendige sundhedsfaglige kompetencer på mange bosteder.

“Jeg sidder med åben mund og polypper og undrer mig”

Epilepsiforeningen er stærkt frustreret over samrådet, hvor de oplevede en svag socialminister Mai Mercado, der havde kastet håndklædet i ringen i forhold til dialogen med Kommunernes Landsforening (KL) om en løsning. Heldigvis var der stærkt indignation at spore blandt de fremmødte politikere fra andre partier, så sagen lever endnu.

”Det var meget, meget mærkeligt at se samrådet, og opleve hvor passiv og svag vores socialminister optrådte”, siger Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristensen. “Hun virkede handlingslammet, hvilket stikker i øjnene, når man så samtidig så hvor optagede at alle øvrige tilstedeværende politikere fra en lang række partier var på at der SKAL findes en løsning. Og jeg må jo som borger sidde med åben mund og polypper og undre mig over, hvor stor magt KL åbenbart har fået, og over hvor meget uro der fortsat er omkring de økonomiske konsekvenser af det ene og andet. Det kan ganske enkelt ikke passe at det skal være så svært at få et klart og fyldestgørende overblik over økonomien i det her.”

Epilepsiforeningen forfølger naturligvis sagen i den kommende tid.

Epilepsiforeningen. Folketingets tv, hvor du kan se optagelsen af samrådet. Epilepsiforeningens henvendelse til ministeren og udvalget (pdf).