12.02.2019

Bedste billeder og film fra epilepsidagen

Se billeder fra epilepsidagen i Danmark og resten af verden

Af Per Vad, pervad@epilepsiforeningen.dk

International Epilepsidag 2019 (den anden mandag i februar) blev succes i både Danmark og resten af de 120 lande verden over, hvor epilepsiforeninger markerede dagen og brugte den til at sprede bevidsthed om epilepsi.

I Danmark havde Epilepsiforeningen dannet par med forfatteren Martin Vinther Madsen, der på epilepsidagen udkom med børne-, ungdoms- og spændingsbogen ”Anfald og Tryllestøv”, der bl.a. handler om epilepsi. Og foreningen og forfatteren var på turne med bogen og med oplæg om epilepsi.

I flere af Epilepsiforeningens kredse blev der lavet gavearrangementer, hvor lokalafdelinger overrakte gaver til lokale hospitaler og institutioner.

Ude i verden var der filmkonkurrence, og på de sociale medier blev der kloden rundt delt billeder med tagget #epilepsyday

Besøg i Livas klasse

Epilepsiforeningen og forfatteren Martin Vinther Madsen tog forskud på epilepsidagen og besøgte fredag 4. klasse på Nyboder skole. I klassen går bl.a. Liva, der har epilepsi. Eleverne lyttede interesserede til oplægget om epilepsi og højtlæsningen fra bogen

Epilepsiforeningen forærede alle eleverne en eksemplar af bogen, og der var ivrig snak om det, der sikkert blev ferielæsningen for mange af børne.

Legetøj til Herlev Hospital

Epilepsiforeningen Kreds København donerede sammen med legetøjsbutikken Superhelten en masse legetøj til Herlev hospital – neurologisk børneafdeling.  Her sidder kredsformanden, Andreas Pilkær Rasmussen, sammen med afdelingssygeplejerske Lene Jensen og glæder sig over alt det legetøj, der nu kan leges med i ventetiden mellem diverse prøver.

Stor gavecheck til Børneskolen

Epilepsiforeningen Kreds Fyn tog til Filadelfia, hvor Børneskolen fik overrakt en check på 5.000 kroner til skolen. Efter talerne var der kager og saftevand. Og så slog kreativiteten ellers til. Børnene kom i værksteder og var kreative i grønne, gule og pink grupper.

Sækkestol og høretelefoner til daginstitution

International epilepsidag blev i kreds Sydsjælland fejret i Haslev, hvor daginstitutionen valmuen fik overrakt en lækker sækkestol og et sæt trådløse høretelefoner. Det var en meget hyggelig eftermiddag med meget glade børn og voksne. Sækkestolen blev sponsoreret af Lekolar Leika i Glostrup.

Bogturne til Odense og Aarhus

Epilepsiforeningen og forfatteren Martin Vinther Madsens epilepsidagsturne startede i Borgerens Hus i Odense og fortsatte til Dok1 i Aarhus. Begge steder var der oplæg og højtlæsning af forfatteren og musikalsk ledsagelse af Laurids Sund.

I både Odense og Aarhus blev der solgt og signeret bøger. Medlemmer af Epilepsiforening kan købe ”Anfald og Tryllestøv” med rabat.

Ved at bruge koden ”Trylle” kan bogen købes hos forlaget for 149 kr. (normalpris 199 kr.).

Billedopslag fra hele verden

De internationale epilepsiorganisationer bag International Epilepsidag har oprettet et interaktivt kort, hvor man kan se mange af de opslag med tagget #epilepsyday, der er blevet lagt på Instagram og Twitter.

Se det interaktive kort her

Vinderen af international filmkonkurrence

I epilepsidagens internationale videokonkurrence blev kategorien “Min personlige historie” vundet af Linda Cambell fra Skotland med filmen “Zoned Out”, hvor en ung kvinde får et anfald i et tog.

Epilepsiforeningen og Filadelfia og International Epilepsyday