11.02.2019

”Hvis der sker noget med Liva, kan vi hjælpe hende”

I anledning af International Epilepsidag besøgte Epilepsiforeningen og forfatteren Martin Vinther Madsen 4. klasse på Nyboder Skole, for at fortælle om epilepsi og forfatterens nyeste bog. Og i klassen sad en ganske særlig pige.

Af Per Vad, pervad@epilepsiforeningen.dk

Den anden mandag i februar måned er International Epilepsidag, hvor man i 120 lande verden over prøver at skabe større forståelse for sygdommen epilepsi, der på verdensplan plager 65 millioner mennesker.

I Danmark tog Epilepsiforeningen forskud på dagen ved fredag at besøge 4 klasse på Nyboder Skole sammen med forfatteren Martin Vinther Madsen, der på epilepsidagen udkommer med børne-, ungdoms- og spændingsbogen ”Anfald og Tryllestøv”, der bl.a. handler om en pige med epilepsi og hendes bror, der går på jagt efter noget, der kan helbrede lillesøsteren.

En af eleverne i klassen, den 11-årige Liva, er en af de 55.000 danskere, der har epilepsi, og hun ville gerne have, at hendes skolekammerater vidste lidt mere om epilepsi. Og eleverne havde da også masser af spørgsmål til forfatteren om både epilepsi og det at være forfatter.

”Man skal skive, skrive og skrive. Og nogle gange må man smide det ud, man har skrevet og skrive noget nyt”, svarede han, da en af eleverne spurgte, hvad man skulle gøre for at blive forfatter.

Elleverne ville også gerne vide, hvad epilepsi er. Og Martin Vinther Madsen, der ud over at være forfatter underviser børn med epilepsi på Epilepsihospitalet Filadelfia, fortalte, at mennesker med epilepsi får nogle elektriske forstyrrelse i hjernen, der kan sammenlignes lidt med et torden- og lynvejr i hjernen, der gør, at de får anfald.

Der findes mange former for anfald. Nogle mennesker med epilepsi falder om og ligger med voldsomme kramper. Det gør pigen i hans bog. Andre kan man næsten ikke se det på. Da Livas epilepsi var værst, havde hun hver dag over 100 kortvarige anfald, hvor hun i nogle sekunder var totalt fraværende og bare stirrede. I dag er det lykkes, at finde en medicin til hende, så hun kun har nogle få anfald, der altid kommer om natten.

Bogglade børn

Både Liva og hendes klassekammerater var glade for besøget. For som veninden Vega sagde:

”Jeg synes, det var fedt at lære om epilepsi, for Liva har det. Hvis der sker noget med hende, så kan vi hjælpe hende og vide, hvad man skal gøre. Og så fik man en smagsprøve på bogen.”

Forfatterbesøget sluttede med at Epilepsiforeningen forærede alle klassens elever et eksemplar af ”Anfald og Tryllestøv”, som Martin Vinther Madsen signerede. Og mens børnene i små grupper stod og bladrede i bogen og talte om omslaget glædede klasselæren, Jeanette Braagaard, sig:

”Nu får de måske læst noget i vinterferien”, smilede hun.

Se og hør Livas anmeldelse af bogen

Liva har været en af de få, der har haft mulighed for at læse “Anfald og Tryllestøv”, før udgivelsen. Her spørger hendes mor hende ud om bogen. Se og hør, hvorfor Liva vil give den 5 stjerner.

Hør første kapitel og køb bogen med rabat

Her kan du høre førte kapitel af ”Anfald og Tryllestøv” som podcast læst op af forfatteren.

Bogen kan købes hos forlaget Tellerup med rabat. Normalprisen på ”Anfald og Tryllestøv” er 199,- kr., men medlemmer af Epilepsiforeningen kan købe den for 149 kr. ved at bruge rabatkoden ”Trylle”.

Epilepsiforeningen