I Norge har epilepsisygehuset lavet en køresimulator, der viser, om personer med epilepsi kører galt i forbindelse med små usynlige anfald
Generelt er kravene til personer med epilepsi, at de skal have været anfaldsfri i et år, for at kunne tage almindeligt kørekort. Måske skal sætningen bare slutte efter ”for at kunne tage kørekort”. .Men hos nogen er anfaldene af en karakter, hvor personen ikke bemærker dem eller ikke kan huske dem.
Nu har det norske Specialsygehuset for epilepsi (SSE) lavet en bil-simulator, hvor man kan teste folks kørefærdighed, mens de får foretaget EEG. EEG-målingen skal registrere om vedkommende har små umærkelige anfald, som kun kan ses på EEG målinger af den elektriske aktivitet i hjernen, og som påvirker evnen til at reagere hurtigt og rigtigt i trafikken.
”Når der kommer et stopskilt, skal du bremse, så hurtigt du kan. Vi måler så reaktionstiden og bremselængden med og uden udsving på EEG’en, så vi ser, hvor mange ulykker, der sker under anfaldene. Simulatoren registrerer også, hvis du krydser over midterlinjen eller kører ud i rabatten”, forklarer overlæge Rune Markhus i en artikel fra Universitetssygehuset.
Pc med fire skærme
Køresimulatoren er en kraftig pc med fire skærme, der giver en virtuel reality-oplevelse (se den lille film). Og der er motorlyd og mulighed for at vælge automat eller manuelt gear.
Programmet kommunikerer med EEG’en, så man kan følge EEG-målingerne på en skærm, mens personen kører: ”Ser vi på EEG’en, at der kommer et anfald, kan vi få en forankørende bil til at bremse eller få et stopskilt til dukke op. Bremser du hurtigt nok? Sætter du farten ned, hvis sigtbarheden er dårlig? Var det et lille anfald med udsving i EEG’en, der var årsag til fejlen? Det er vigtige spørgsmål”, siger Rune Markhus, der er overlæge og afsnitsleder ved Klinisk neurologisk laboratorium på SSE.
Personen, der skal testets, får mulighed for at lære simulatoren at kende og prøvekøre den, inden testen med EEG, og det er okay at lave ulykker på grund manglende erfaring med simulatoren, forsikrer overlægen:
”Med den nye test bliver det lettere at forklare folk, hvorfor de ikke må køre bil. For kører man galt på grund af udsving på EEG’en, så må det formodes, at man også ville køre galt i virkeligheden.”
Kilde
Du kan læse om reglerne for kørekort i forskellige situationer her