16.12.2010

Bog gør alle klogere

(November, 2010)
"Min bror Joakim – Kongen af bakken" fortæller på godt og ondt, hvordan det er at være ’almindelig’ søskende til en udviklingshæmmet bror. Historien fortælles af Joakims bror Philip, og psykolog Lene Straarup giver vejledning i, hvordan man som familie kan rumme og give plads til begge typer børn.

I bogen fra Frydenlunds forlag fortæller 11-årige Philip, hvordan det er at have og bo sammen med en handicappet bror, og om de følelser, man har som den ‘normale’ søskende. Det kan være følelser som vrede, had, flovhed, skam og skyld. Det er negative, ‘forkerte’ følelser, som den ikke-handicappede søskende kæmper med.

Til slut i bogen giver psykolog Lene Straarup en række gode råd til forældre om, hvordan man håndterer og accepterer både sit handicappede og ikke-handicappede barn – så alle får en værdifuld plads i familien. Hun beskriver tre principper: Hierarki, gensidighed og komplementaritet.

Lene Straarup har som psykolog haft kontakt med både Joakim, Philip og deres forældre. Bogen henvender sig til både familier med børn med handicap, deres pårørende og ikke mindst
behandlere.

"Min bror Joakim – Kongen af bakken". Forfatter Philip Moltke-Leth og Lene Straarup. Ilustreret i farver, indbundet. 36 sider, 199 kr. Frydenlund

(Kilde: Videnscenter om Epilepsis nyhedsovervågning)