03.02.2011

Chopin havde epilepsi

Frédéric Chopin havde epilepsi med anfald, der gav sig udtryk i form af hallucinationer, hvor han så spøgelser og andre rædsler, konkluderer forskere i forbindelse med nye studier af den polsk fødte komponists mange sygdomme.
Ud over at være en kendt som af de mest populære 1800-tals-klaverkomponister er Frédéric Chopin også kendt for at være en lidt af en sær snegl, der var plaget af mange sygdomme. Han døde blot 39 år gammel af en kronisk lungesygdom.
Chopin led også af melankolske udbrud, der tidligere været tilskrevet både bipolar lidelse og klinisk depression. Hans hallucinationer har imidlertid været et mere overset kapitel. Nu mener spanske forskere, at Chopin havde tindingelap-epilepsi.
Ved epilepsi i tindingelappen kan de fokale anfald vise sig som sanseforstyrrelser. Synsforstyrrelserne kan fx være hallucinationer helt i samme stil som de syner, Chopin og andre i hans samtid beskrev.
Fx forlod Frédéric Chopin scenen under en koncert i London, fordi han så skabninger stige op af klaveret.
Forskerne, Manuel Vázquez Caruncho og Franciso Brañas Fernández, har publiceret deres studie i tidsskriftet BMJ Medical Humanities. Deres konklusioner er baseret på Chopins egne beskrivelser af synerne, samt beskrivelser fra elever og personer, som stod ham nær . Men forskerne er klar over, at man uden vore dages testmuligheder vil få meget svært ved at fastslå diagnosen med et hundrede procents sikkerhed. Men som de selv siger:
»Den tilstand, vi beskriver i vores artikel, kan let være blevet overset af Chopins læger, da man havde meget begrænset viden om epilepsi på den tid.«
(Kilde:  Videnskab.dk)